Hej!

Har nyligen köpt ett hus byggt 1960 som vi får tillträde till i sommar. ca 90 kvadratmeter yta + lika stor källare och inredd vind. Nu börjar det väl närma sig att fundera lite närmare på planeringen av vår renovering, vi har totalt sett tänkt göra följande:

Dränera om
Isolera källaren utvändigt
Ev fixa till trädgården
Byta ut oljepannan mot troligen bergvärme
Byta fönster
Installera ventilation
Renovera/Byta tak
Tapetsera
Byta golv
Nya köksluckor och vitvaror
"Det vanliga invändigt"

Rätt omfattande jobb mao och vi tänker leja bort en del. Vi vill dock ha tips om vad vi bör göra direkt och vad som lika gärna kan vänta till nästa år...

Vad tror ni om att vänta med dränering, isolering och trädgården?

Fönster, tapeter, golv, kök vill vi ju gärna göra innan vi flyttar in.
Taket nu eller sen?
Pannan och ventilationen bör man väl göra "tillsammans" eller?

Första huset för vår del (och förhoppningsvis sista) så tipsa gärna! d^_^b
 
Tänk på vad som verkligen är viktigt för att huset ska leva vidare...
Ett TAK är det första man vill ha styr på. Ett skydd på skorsten är också bra.
Sen vill man ha en torr grund så att det som är inne också är torrt.
Efter det kanske det är läge att borra för bergvärme och sätta pannan på ett bra ställe.
Elledningar, vatten och värmeledningar.
Absolut sist prioriterar man trädgården.
Tycker jag.
 
Dränera och isolera källaren (då byter man dagvattenledningar när man ändå gräver och kanske V/A också) gör man innan man renoverar och bor i källaren, så det väljer man själv när det kommer i planeringen.

Tak skulle jag börja med, det viktigaste på huset och den dan det läcker inser man att man planerat fel. :)

Ventilationen har väl inget direkt samband med pannan annat än att ett självdragsystem försämras när man tar bort eldstaden. Tänker Ni er nån slags FTX då?

Kök är ju skönt att ha klart när man flyttar in, vi har bott "utan" kök under renoveringen och det var inte kul.
 
Behovsanalys :)
Vad ska ni leja bort resp göra själva?
Familje sitiuation?
Planerat inflyttnings datum?
Bef skick? (kan man leva i det?)
 
Försök att "bo in"er ett år innan ni börjar att totalrenovera. Börja med sånt som ni vet inte kommer att ändras, typ taket, dränering mm.
 
Med tanke på vad oljan kostar, skulle jag börja med bergvärme. Sen löser det nog sig med tiden, helt plötsligt har man varit och rivit i något som man kände att detta kan inte vänta. :)
 
barajag skrev:
Med tanke på vad oljan kostar, skulle jag börja med bergvärme. Sen löser det nog sig med tiden, helt plötsligt har man varit och rivit i något som man kände att detta kan inte vänta. :)
Mm, lite så tänkte jag också först, det är ganska logiskt.
Men jag har en förkärlek till att renovera tak tidigt i processen efter att vi själva upptäckte att det rann vatten från taklampan :O i vårt helt nyrenoverade kök :(
Vi hade en j-a tur den gången men jag kommer inte att lita på den igen.

Taket först! men en gammal oljepanna kommer högt upp i prioriteringen absolut OCH det finns en vinst i att bo i ett hur ett tag innan man renoverar så utifrån det är tak och värmekälla bra startprojekt, gör man det mesta själv så har man bott ett par år innan det är klart :p
 
Jan-Å skrev:
Mm, lite så tänkte jag också först, det är ganska logiskt.
Men jag har en förkärlek till att renovera tak tidigt i processen efter att vi själva upptäckte att det rann vatten från taklampan :O i vårt helt nyrenoverade kök :(
Vi hade en j-a tur den gången men jag kommer inte att lita på den igen.

Taket först! men en gammal oljepanna kommer högt upp i prioriteringen absolut OCH det finns en vinst i att bo i ett hur ett tag innan man renoverar så utifrån det är tak och värmekälla bra startprojekt, gör man det mesta själv så har man bott ett par år innan det är klart :p
Precis!
Vi flyttade in i ett gammalt hus(1900) före jul, vi tänkte bo in oss lite innan vi kör igång. Men första tövädret så regnade på min bil inne i varmgaraget så jag behövde inte direkt planera. Har rivit allt nu och två takstolar hade ruttnat av.:rolleyes:får material på torsdag.:D Så utan bra tak och värme är det inte så kul att bo i längden.
 
Håller med alla andra före och om taket inte läcker skulle jag börja med värmekällan innan första vintern kommer . Bergvärme är en stor utgift som troligtvis kräver också radiatorbyte eller installation av golvvärme så golvbyte, tapetsering kan komma av själva farten. Bergvärmen levererar kallare vatten än oljepanna och kräver stora radiatorer eller slingor i golvet för att fungera optimalt och spara pengar åt er. Sätt in er i värmepumpsproblematiken så ni får rätt dimensionerad värmeanläggning och får tillräckligt med varm vatten. Ta några offerter innan ni bestämmer något.

Trädgården mår bäst att vänta på motorsågen i ett år - nöj er med enbart vanlig gräsklippning, ogräsrensning.

Fönster ska komma till sist om dom inte ruttnat genom. Dyrt och ger minimalt med värmebesparing. Bytt tätningslister före vintern för att undvika draget.
Ett par burkar med färg är inte dyrt och fräschar upp snabbt :).
Riv inte ner skorstenen även om den stör den öppna planlösningen! Alltid bra med en kamin som reservvärme :)
gaia
 
Härligt, tack för bra tips och tankar! :)

Taket hade läckt vid något tillfälle och blivit reparerat där då. Så det är ju inte så osannolikt att det kommer mer. Så det blir prio vid tillträde.

Och bergvärmen + översyn av uppvärmning även i källaren likaså.

Vi kommer ha vår "vardagsentré" inkl klädkammare för ytterkläder i källaren (souterräng). Även barnvagnsparkering och tvättstuga där nere. Så vi kommer nog satsa på dränering och isolering ganska direkt där med.

Alla dessa tre jobb kommer vi leja bort.

Själv tar jag hand om innejobbet som byta golv (nån som vill köpa en rosa heltäckningsmatta?) och tapetsera, måla tak, fixa kök på själva bovåningen, så det är klart och fräscht redan när vi flyttar in. Källare och vindsvåning får vänta och tas med tiden.

I samband med värmepannan ska vi nog ändå kolla på ventilationen så vi får mer drägligt i källare och bättra på vindsvåningen. Dels missar vi ju lite "spillvärme" från oljepannan i källaren när vi tar bort den och så är det nog gott att få lite rotation på luften där med.

Och skortstenen får stå kvar, då vi har öppen spis i vardagsrummet! Det blir liksom enklast så. ;)
 
Ja och fönstrena är gamla, men ok. Så det blir nog de som får vänta till senare.

Även trädgården. Vi hade tankar om att passa på när det ändå står maskiner där för dräneringsjobbet, som ju troligen också kommer köra sönder delar av trädgården utgår jag ifrån? Men vi har ju faktiskt ingen aning om hur vi vill ha det. Det mesta av tomten sluttar lätt, men det är gott om övriga ytor i omgivningen. Vi får bo in oss i trädgården först.
 
Skönt att läsa att sunt förnuft råder!
 
Borde inte bergvärme å dränering gå hand i hand eftersom man antagligen måste in genom väggen med ledningar å dylikt?
 
Inte nödvändigtvis. När man installerar bergvärme är ingreppet vid genomföringen inte så stort. Eftersom rören från borran innehåller nån form av alkohol så behöver man inte gå särskilt djupt. Men har man råd att göra båda samtidigt så..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.