Hej alla glada!

Tog mig en tur på vinden och upptäckte en del vitmögel där uppe. Inte jätteförvånande då det är en kallvind från 1927. Dock hittade jag även svartmögel tror jag. Vilket gör mig lite mer orolig.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på golvet på vinden låg det tidningar, plastmattor och sån isolering som kliar och sticks. Under detta låg det ett trägolv och under detta 10-15cm sågspån/damm. Har nu rivit ur all isolering och bråte där uppe. Vad är nästa steg? Planen är att behandla allt mögel, se över ventilationen (det finns ingen idag) och riva upp golvet och fylla på med kutterspån 20cm kanske.

Vad säger experterna på byggahus om detta?
 
Redigerat:
Är de gråa korrugerade skivorna plåt?
I så fall blir det väl mycket kondens, som har runnit ner på "bärläkten".
Det lilla vi ser av takstolen ser väl fräscht ut?

I ett så gammalt hus kan man väl misstänka att det läcker upp mycket varm fuktig luft från bostadsrummen.
Och det är inte säkert att det förbättrar situationen med att ta in mer kalluft utifrån.

Jag tycker det ser väldigt fin ut för att vara ett nästan 90 år gammalt hus!
 
Kan inte göra annat än o hålla med knockonwood om att det ser jäkligt fint ut där uppe och att det mest troligen är kondens som har runnit på plåten.

Gällande isolering så hade jag hellre kört med cellulosa du får lite bättre isolering med detta och samma goda egenskaper att buffra fukt!

Hade först isolerat och satt in en trådlös luftfuktsmätare så du kan hålla koll på nivåerna börjar du se att du ligger över gränsvärdena stora delar av året hade jag först då testat öka ventilationen
 
Är det ett bostadshus? Taket skulle nog behöva råspont och papp också.

/ATW
 
Japp det är plåt. Har dubbla plåttak av någon anledning, det ena har väl läckt och då var det väl smidigast att smacka på ett nytt. Angående isolering så har jag förstått att cellulosa är bättre. Har dock tillgång till gratis kutterspån, så lutar väl mest åt det. Oavsett vilken isolering man väljer är det så att den gamla isoleringen måste bort?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det brukar ju vara det uppe : ) blir så vid nästa takbyte tänkte jag.
 
ArneTW skrev:
...Taket skulle nog behöva råspont och papp också.

/ATW
En undertaksduk kan ju räcka, bara den tar emot kondensdroppet.
Så bygger ju flera hustillverkare, t.ex. Älvsbyhus.

Jag har själv ett hus med korrugerade eternitplattor på taket, utan något under.
Men det är visserligen bara en fritidsstuga.
 
Du kan däremot behöva ta bort det fina brädgolvet så du inte får en onödig luftficka
 
att tilläggsisolera gammal vind kan sluta med fler problem så det är kanske det som har hänt på din vind. Den värmen som läcker upp till vind håller en vind i balans. Isolerar man mer så blir det kallare och uttorkning av kondens blir sämre och trä förstörs snabbare.... och sen möglar det och man får råd att köpa på sej Tryghetsvakten eller en avfuktare och /eller öka ventilation och ....
Du kan ju lyfta på golvplanka och kontrollera hur din nuvarande kutterspån ser ut och om det behövs bytas ,fluffas upp eller fyllas på ( men inte kompakteras).
Den bästa mättare brukar vara egen näsa så om det inte luktar riktigt unket och mögligt så är det ingen katastrof.

Har du en dyr uppvärmning och mycket höga kostnader så kanske är det motiverat att riskera vindens status men jag skulle ändå börja försiktig. Kanske riva vindsgolvet, höja reglar fylla med mer spån och lägga golvet på igen?
gaia
 
gaia skrev:
att tilläggsisolera gammal vind kan sluta med fler problem så det är kanske det som har hänt på din vind. Den värmen som läcker upp till vind håller en vind i balans. Isolerar man mer så blir det kallare och uttorkning av kondens blir sämre och trä förstörs snabbare.... och sen möglar det och man får råd att köpa på sej Tryghetsvakten eller en avfuktare och /eller öka ventilation och ....
Du kan ju lyfta på golvplanka och kontrollera hur din nuvarande kutterspån ser ut och om det behövs bytas ,fluffas upp eller fyllas på ( men inte kompakteras).
Den bästa mättare brukar vara egen näsa så om det inte luktar riktigt unket och mögligt så är det ingen katastrof.

Har du en dyr uppvärmning och mycket höga kostnader så kanske är det motiverat att riskera vindens status men jag skulle ändå börja försiktig. Kanske riva vindsgolvet, höja reglar fylla med mer spån och lägga golvet på igen?
gaia

Lättpackat kutterspån har bättre lambda än fluffigt sådant
 
Om brädgolvet är lika gammalt som huset och fortfarande fräscht (ej murket) så kan man sluta sig till att vare sig kondensdropp eller fuktig rumsluft i någon nämnvärd utsträckning förekommer.

Jag tycker det ser bra ut. Har själv en gammal loge med samma typ av dubbla plåttak. Det kommer säkert att stå sig 100 år till, så länge taket håller tätt. Lite vit-/svartmögelprickar på trä i utemiljö under tak är omöjligt att undvika och har ingen praktisk betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.