Hej!

Jag tog bort en mindre vägg, ca två meter lång, 5 cm tjock för sju månader sedan. Väggen hade en dörr mitt i sig och skilde hallen och köket. Väggen var i lättbetong och visade inga tecken på att vara bärande. På ritningen såg den också ut att vara ickebärande. På ena sidan där den borttagna väggen var är väggen mot trapphuset och mot den andra sidan är en mycket massiv murstock som är garanterat bärande. Det fanns inte heller några balkar i den borttagna väggen eller liknande utan bara lättsågad lättbetong rakt igenom. Huset är byggt tidigt 1900-tal.

Nu har dock en spricka i putsen uppstått i trapphuset på precis samma position som väggen var.(bild bifogad) Inne i lägenheten syns inget. Jag är inte helt säker på om sprickan funnits där sedan sju månader tillbaka och kanske uppstod när väggen togs ner, men jag har inte reagerat på den tidigare. Sprickan går inte hela vägen från taket och ner, utan har uppstått i mitten ungefär. Väggen som skiljer lägenheten från trapphuset är minst 15 cm tjock och sprickan är bara i putsen.

Det ska tilläggas att innertaket i lägenheten är sänkt med ca 20 cm, detta är uppenbarligen gjort efter att väggen var rest så cirka 20cm hög och 2m lång lättbetongvägg finns kvar inuti innertaket, fastkilat mellan murstocken och ytterväggen mot trapphuset. Jag bedömde det som säkert att ha kvar denna, då den sitter enormt stadigt.

Min fråga är hur orolig jag bör vara. Räcker det om jag håller koll på sprickan och innertaket, eller är det brådskande att tillkalla proffs för inspektion?

Tack på förhand för svar!

Mvh
Orolig hemmafixare
 
  • IMG_99262.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Har du styrelsens tillstånd för denna åtgärd?
Jag tycker att du ska ta bort hänget som är kvar snarast, just nu har du kanske 1ton som bara hänger med ett tunt tak som enda motstånd...

i gamla hus så kan det ibland vara svårt att bedömma om en vägg är bärande eller inte.
 
Hej, tack för svar!

Jag fick ok från styrelsens husansvarig innan, men de är ju inga byggnadsingenjörer och har inte superkoll heller.

Hänget som är kvar vilar inte på innertaket utan är fastkilad mellan väggarna, det väger dock max kanske 100kg, jag kunde bära ner väggresterna som jag tog bort själv tidigare.

Kan trycket från taket ha gjort sprickan i ytterväggen mot trapphuset och vara orsakat av att jag tog bort en vägg?
 
Hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.