S
Se foton.

Har hänt förr (tidigare år).
Jag har aldrig riktigt "gått till botten" med det – den obekräftade egna och till synes logiska teorin har varit att det har med rakbladen att göra. Att de är oskarpa och/eller att något/några av dem endera har gått itu eller fastnat/fixerats.

För en dryg vecka sedan fick roboten därför lite ny kärlek i form av rakbladsbyte och städning.
Men "fenomenet" verkar definitivt kvarstå – och dags att få tummen loss med en tråd/fråga här i forumet.

Antar att det är många fler som varit med om detta.
Har ni samma teori/metod? 🧐

Gräsmatta med ojämnt klippta partier, som eventuellt orsakats av en robotgräsklippare med oskarpa eller skadade rakblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt klippt gräsmatta med märken och spår på gräset, med olika nyanser av grönt i fotograferat i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det behövs kanske lite mer klipptid? Det har på många platser regnat en del och då blir det fart på grästillväxten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
jag tror på mer klipptid eller kontroll om du har punktklippning inställd.
 
Det kan inte vara något djur som gjort sina behov på gräsmattan? Exempelvis en pinkande hund kan ge lokala öar med väldigt god tillväxt.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
S
K Karriärmamman skrev:
jag tror på mer klipptid eller kontroll om du har punktklippning inställd.
Jag har ökat klipptiden och ja, spiralklippning är aktiverad – jag justerade Intensitet till Hög.

Fortsatt ser det ut som tidigare/foton.

Klipphöjd är f ö såsom tidigare lågt ställd, nivå 3.
 
Vad händer när klipparen kör över "tofsarna" försvinner dom eller blir kvar?
Det är inte så att du har fått in någon annan grässort som bildar tuvor i mattan? Dessa kan vara svåra att ta med en klippare.

Kanske ta och räfsa över mattan så att gräset reser sig, det ser lite nertrampat ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.