Vad har ni för erfarenhet av bord i valnöt? HUR ömtåliga är de?

Vi har en tv-bänk i valnötsfanér (Moa från Mio) och den tål ingenting!
Man kan bara torka den med torr trasa annars blir den jätteflammig.
Eventuella prydnader, ljuslyktor m.m. får vi sätta möbeltassar under för det blir repor, fläckar och märken jättelätt.

Nu har jag hittat ett snyggt soffbord i massiv valnöt. Kan man räkna med att det är tåligare? Jag tycker inte vi är särskilt oförsiktiga av oss och vi har inga småbarn men väl tre tonåringar, man måste ju kunna spilla och torka, eller? Törs vi köpa ett soffbord i valnöt?
 
De fanérade grejerna tål verkligen inget - håller med. men med massivt trä är det ju helt annat. Tuta och kör! Var har du hittat det valnötsbordet? Länk?
 
Tack för svar!

Bordet vi fastnat för heter Fidel och levereras av Homeline.
Elipsmodellen med två skivor valnöt, ingen glasskiva.
Detta är en nyhet och finns inte på bild ännu.

http://www.homeline.se/index-sv.htm
(Jag får inte till någon direktlänk, men gå på produkter och sedan bord.)

Fler med erfarenhet av valnötsbord?
 
Vi har ännu inget soffbord i valnöt, men har hittat ett som vi funderar på (från www.ak.dk). Det har en tjock massiv valnötsskiva och jag tror liksom birgi inte att det är något problem så längre skivan är massiv.
 
Misse!

Bordet du hittat var precis det vi letar efter. Finns det att köpa i Sverige? Om inte kan man skicka efter det från tillverkaten? Vad kostar det ungefär?
 
Overlander skrev:
Misse!

Bordet du hittat var precis det vi letar efter. Finns det att köpa i Sverige? Om inte kan man skicka efter det från tillverkaten? Vad kostar det ungefär?
Visst är det snyggt! Det finns i Sverige (jag bor själv i Göteborg och vet var det finns här, men är osäker på i vilka andra affärer det kan tänkas finnas). Jag kommer inte ihåg exakt pris, men har för mig att de ovala borden kostar mellan 15-16.000 SEK (billigare i andra träslag).
 
Misse skrev:
Visst är det snyggt! Det finns i Sverige (jag bor själv i Göteborg och vet var det finns här, men är osäker på i vilka andra affärer det kan tänkas finnas). Jag kommer inte ihåg exakt pris, men har för mig att de ovala borden kostar mellan 15-16.000 SEK (billigare i andra träslag).

...AJ! Inte helt billigt, men jäklar vad fina grejjer dom hade.. Gillade skrivbordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.