Om man kontinuerligt lägger matavfall i en varmkompost, hur gör man vid tömningen?
Den modell som jag har kommer man inte riktigt att kunna tömma hälften av nedifrån - det verkar klart svårt och struligt att lyckas med det.

Gör man ett uppehåll i komposterandet i någon månad innan man tömmer komposten, eller flyttar man över nyslängda matrester till efterkomposten också?

Sen är jag lite undrande över behovet av efterkompostering. Varför gräver man inte ner den nästan färdig komposterade mullen i rabatter o dyl direkt? Om det inte är helt färdignedbrutet så kommer det ju att ske i vanliga jorden.
 
Min fru berättade att hon hade hört (från nån som känner någon som är kusin med en som läst detta kanske) att redan efter några veckor kan matkomposten läggas ut på rabatterna. Observera, läggas ut. Det är väldigt starkt i det skedet och behöver lakas ner i marken.

Ordentlig kompost däremot kan grävas ner. Så det är nog därför som rasket efterkomposteras.

Jag tror att du får, beroende på hur din kompostbeållare är gjord, lyfta av kåpan. Skrapa av det över lagret. Det undre kan efterkomposteras i en annan behållare. Tillbaka med det du skrapade av och på med kåpan. Nu har du en bra sats att fortsätta med.

Men jag är blott en lekman på området. :)
 
Jag har en snurrkompost med 2 separata fack just för att kunna tömma/köra ett i taget.
Jag skulle rekommendera att du tömmer till efterkompost inklusive det nyslängda.

Vad jag förstått är det för mycket kväve med mera i "ny" kompost och det är därför man vill efterkompostera. Dock, om du bara vill gräva ner det på en icke-uppodlad plats så går det ju hur bra som helst men lägg den inte i rabatten eller i kökslandet för då blir det för koncentrerat och kan döda det du odlat.

Mvh / Azkel
 
cederbush var snabbare än jag... Ska tillägga att även jag är lekman...

Mvh / Azkel
 
Ok, tack för synpuntkerna!

Jag är mest ute efter att göra komposteringen så enkel som möjligt, så jag klurade på att skippa efterkomposteringen - och då kanske vara lite mer försiktig med hur man lägger ut den starka kompostmassan i trädgården.

Så ja, det låter jobbigt med att behöva gräva bort en del av koposten och sen lägga tillbaka den, men om ingen annan har något bättre förslag får man kanske göra så.
 
Japp, så gör vi.
Gräver av det översta lagret och lägger det åt sidan. Gräver sedan ur det "färdiga" och lägger tillslut tillbaka det nyaste. Lite bök men behövs hos oss i alla fall bara göras en gång om året.

Vill man slippa detta är nog den bästa lösningen att ha två avdelningar som "Azkel" skriver.

TeWa
 
  • Gilla
anka7171
  • Laddar…
När man tömmer varmkomposten är den ganska äcklig och geggig. Det är därför jag efterkomposterar i soil-savers dvs såna här plastkomposter. Jag brukar varva efterkomposten med gräsklipp, löv eller ogödslad torv beroende på årstid.

Jag tömmer normalt 2 ggr/året. Vårtömmningens efterkompost läggs ut på hösten och höstens efterkompost på våren. Efterkomposten brukar bli väldigt fin och jordig och har man barn eller hundar i trädgården är det inte så lockande att lägga ut komposten direkt i rabatterna. Däremot är den riktigt färska komposten väldigt näringsrik.

Det mesta av nyttigheterna efter varmkompostering har försvunnit om man låter rubbet ligga kvar ett helt år i varmkomposten. Det är därför jag rekommenderar att välja varmkompost som man tömmer helt och börjar om från scratch med det tidigare översta lagret som grundning. Jag har varmkomposterat över 20 år och ändå blir det nog så att den egna erfarenheten inte alltid passar alla. Man skaffar sig egna rutiner som funkar för en själv och ens klimat. Det bästa rådet är att testa fram egna rutiner. Mina behov ligger främst på att jag på våren vill ha god, fin mylla till mina dahlior och sommarplanteringar och inte köpa in 'påsjord'. Höstkomposten lägger jag främst på mina buxbomsbuskar och där jag vill ha kompletterande mylla.

Efter den förra snörika vintern då jag inte lyckades komma fram till varmkomposten längst bort i trädgården flyttar jag nu komposten nära köksingången under vinterhalvåret och långt bort i trädgården under sommarhalvåret. Varmkomposten ska vara lättillgänglig så att man verkligen tömmer byttan i köket innan innehållet börjar ta sig ut ur byttan på egen hand ...
 
yonna skrev:
Varmkomposten ska vara lättillgänglig så att man verkligen tömmer byttan i köket innan innehållet börjar ta sig ut ur byttan på egen hand ...
Jo... Fast det är ju mycket enklare när den skuttar iväg av sig själv. :) Har tyvärr en skada på luktsinnet så jag känner inte riktigt när det är dags att kila ut med kompostpåsen. Rätt praktiskt ibland...

Hur som helst, jag är hopplöst beroende av brittiska trädgårdstidningar och i flera av dem har det pratats varmt det senaste om att lägga ut komposten direkt i rabatterna. De som förespråkar denna metod menar på att det är enklare, går snabbare och ger betydligt bättre resultat. Mer av näringen kommer jorden till godo, mer maskar kommer åt komposten och man slipper förvara avfallet på en plats för att sedan flytta det till där det skall ner i jorden. Eller mellanförvara det under ett år.
En liten förtydling är kanske på sin plats, man slänger alltså inte ur sina matrester godtyckligt över rosenrabatten utan antingen så gräver man ner den halvförmultnade komposten i trädgårdslandet på hösten, täcker med lite jord och planterar glatt sina frön till våren eller så hade man ett land där man så att säga fyllde på med ny kompost. Tänk dig en lång fåra där man fyller på med nya matrester och en bit bak planterar nya grönsaker.

Att kompostera själv och slippa köpa dyr och långväga fraktad planteringsjord är ju enastående, nu skulle man bara hittat något slutgiltigt medel mot mördarsniglarna att blanda i också. :@
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.