Hej!

Är helt ny här. Hoppas detta är rätt ställe att fråga...

Pannan har gett upp hemma. Vi hade hit en rörmokare som förklarade att pannan är helt slut, så nu kör vi en tillfällig lösning med lösa elradiatorer. Han tömde pannan, men inte radiatorer och rörledningar. Eftersom man de senaste dagarna har blivit påmind om att det faktiskt kan vara riktigt kallt även här i stockholmstrakten också så är jag lite orolig för frost i värmesystemet. Delar av huset är väldigt dåligt uppvärmda som det är nu. Så nu undrar jag: Finns det någon anledning att inte tömma hela systemet?

Det kan dröja lite innan vi får igång värmesystemet igen. Behöver man oroa sig för rost om systemet står tomt en tid? Huset är gammalt (1909) och rören likaså (vet ej exakt hur gamla).

Tacksam för alla möjliga synpunkter! :)
 
Häng termometrar på element och rör du är orolig för, blir det kritiskt får du flytta dit element eller en fläkt.
För att tömma systemet helt måste det antagligen öppnas uppe i huset, i mina ögon för mycket bök när det är tillfälligt.
 
Tack för svaret Fotografen! Kollade temperaturen vid radiatorerna igår och den låg som lägst på -0.5 grader (i källaren). Flyttade genast dit ett element. Övriga låg som lägst på 5-6 grader. Har placerat ut små vattenskålar så jag kan se om det blir frost i dem. Fast om det blir det vet jag inte riktigt vad jag gör. Svårt att få varmt vid alla radiatorer med de elelement jag har. Får kanske helt enkelt shoppa flera.

Nu är det väl inte troligt att det blir så mycket kallare än så här någon längre period, men omöjligt är det inte.
 
lundbäckfan skrev:
Han tömde pannan, men inte radiatorer och rörledningar.
Hej och välkommen hit!

Normalt sett brukar radiatorerna tömmas samtidigt som man tömmer pannan. I det läget bör man ha alla kranar/ventiler på elementen öppna. Öppna gärna någon luftningsskruv på något/några högt belägna elementen.
 
Immobil skrev:
Hej och välkommen hit!

Normalt sett brukar radiatorerna tömmas samtidigt som man tömmer pannan. I det läget bör man ha alla kranar/ventiler på elementen öppna. Öppna gärna någon luftningsskruv på något/några högt belägna elementen.
Tackar tackar! :)

Det sitter ventiler på ledningarna som går in/ut ur pannan (som jag inte vet vad de heter - kanske fram- och returledning?) som han stängde innan han tömde. Det står vatten kvar i radiatorerna men trycket är förstås lågt. (När jag tänker efter är det säkert mycket luft i systemet eftersom trycket var lågt redan innan vattnet svalnade.)

Hursomhelst, bra att veta att man normalt tömmer. Tack för det! Då tar jag och gör det så slipper jag oroa mig. Känns inte som något jättekrångel.
 
Hur länge ska du köra tillfällig lösning? Vintern ut?
I så fall skulle jag kasta ut panna och sätta dit en lite enkel elpanna under tiden. SÅ kan du fylla upp systemet igen. Det bör inte ta mer än en dag att göra. Då är du säker på att systemet är redo för en ny panna igen, när det blir dags.
Även om man tömmer totalt finns det fickor som kan frysa. Om du inte är helt säker på hur systemet är draget.

Mats
 
mats757 skrev:
Hur länge ska du köra tillfällig lösning? Vintern ut?
Vi har oljapanna nu (eller nyss) och siktar på att byta till bergvärme. Har varit i kontakt med ett par firmor men haveriet inträffade ju lite olyckligt i jultid så det har inte hänt så mycket. Vet inte hur lång tid det kan dröja innan vi har något på plats.
I så fall skulle jag kasta ut panna och sätta dit en lite enkel elpanna under tiden. SÅ kan du fylla upp systemet igen. Det bör inte ta mer än en dag att göra. Då är du säker på att systemet är redo för en ny panna igen, när det blir dags.
Ja, det är förstås en idé. Skulle kännas bra.
Även om man tömmer totalt finns det fickor som kan frysa. Om du inte är helt säker på hur systemet är draget.
Mats
Jag tror jag kan komma åt att se överallt. Ska titta och fundera. Dumt att tömma om det ändå inte hjälper. Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.