Fick nyss bra hjälp med vilka delar jag behöver för att koppla ur ett element men nu undrar jag vart jag lämpligtvis tömmer ut vatten ur systemet. Går det att göra vid säkerhetsventilen som jag ringat in i bilden nedan? Det röret med röd pil går mynnar ut ovanför en golvbrunn.

Kopparledningar under tak med säkerhetsventil markerad och en röd pil som visar avledningsröret mot golvbrunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller ska man tappa ur från detta som finns på andra sidan värmeväxlaren (jordvärme). Se röd ring på nedre bilden.

Expansionskärl och säkerhetsventil för värmesystem intill en värmepump märkt AutoTerm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säkerhetsventil för värmeväxlare markerad med röd ring på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
L
Var sitter elementet som ska kopplas ur
Öppnar du säkerhetsventilen kommer vattnet rinna ut där , men tar lång tid , och du måste se till att det kommer luft in högre upp , du kanske inte behöver tömma allt , är det i källaren som
det ska bort , så får du öppna ventilen på 3 :e fotot , det verkar vara lägsta pumkten
 
Har du en värmeväxlare så har du väl trå kretsar som möts i värmeväxlaren men inte är samman kopplade. Jag tror att du ska tömma genom att öppna den svarta säkerhetsventilen. Frågan är om du verkligen måste tömma systemet. det kan räcka att släppa ut övertrycket och koppla ur om du är lite snabb.
 
L Liteavvarje skrev:
Var sitter elementet som ska kopplas ur
Öppnar du säkerhetsventilen kommer vattnet rinna ut där , men tar lång tid , och du måste se till att det kommer luft in högre upp , du kanske inte behöver tömma allt , är det i källaren som
det ska bort , så får du öppna ventilen på 3 :e fotot , det verkar vara lägsta pumkten
Det är på första våningen i ett tvåvåningshus.
 
L
Då gäller det att tänka till så du inte tappar mer än nödvändigt , bara till golvnivå på den våningen där elementet är , inte öppna den på bild 3 ,
 
Krilleman
Din säkerhetsventil du har ringat in med en fyrkant på översta bilden ser ut att sitta på kallvattnet med ett LK Ventilrör 508. (Alltså Inkommande kallvatten som skall värmas och bli varmvatten) Tappar du ur där får du vänta tills vattentornet är slut eller din brunn har sinat. :p

http://www.lksystems.se/sv/produkte...tur/ventilror/lk-508-ventilror-_77747340.aspx

Man kan tappa ur på säkerhetsventilen för värmesystemet, det är den med rött vred ovan manometern på bild 2. Men du verkar inte ha något rör draget från den ner till golvet?!

Har du ingenstans på växlaren som du kan tappa ur i botten på den?

Öppna luftskruven på aktuell radiator räcker gott för att få in luft när du tappar ur. Stäng av alla andra termostater så "hänger" det mesta vattnet kvar i systemet. Viktigt är också att proppa ett rör i taget, det underlättar en hel del!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Blev så att jag öppnade vid elementet där man luftar. Tills det slutade rinna ut ur det. Då kapade jag ett rör i taget och pluggade. Fungerade bra och nästan inget vatten rann ut pga baksuget i systemet. Hade det börjat forssa ut var min tanke att hålla för och tappa ur från källaren.
Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.