Hej!
Vad för fördelar och nackdelar finns det med att tömma och fylla upp samtliga radiatorer i ett system nån gång per år?

Jag tänker att det kanske är bra att tömma ut det svarta smutsiga vattnet och fylla på med nytt fräscht vatten nån gång per år för att hålla systemet "rent"?

Men jag är inte någon erfaren VVSare så kanske är det helt korkat och förenat med risker som jag inte känner till.

-Jag har en Thermia EPT13D elpatron för uppvärming och cirkulation av vattnet.

-Radiatorerna är en blandning från allt från 60tal till 90tal.

-En plansvilla med uppvärmd källare.

Tankar mottages tacksamt!
 

Bästa svaret

Urdåligt!!!

Radiatorerna mm kommer att rosta sönder snabbare än kvickt.

Det svarta i radiatorkretsen rost/magnetit som bildas av syrerikt vatten.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Inget nytt vatten i rörsystemet då rostar det häftigt. Har inte fyllt på mitt på 3 år nu.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Paul Allen Paul Allen skrev:
Hej!
Vad för fördelar och nackdelar finns det med att tömma och fylla upp samtliga radiatorer i ett system nån gång per år?

Jag tänker att det kanske är bra att tömma ut det svarta smutsiga vattnet och fylla på med nytt fräscht vatten nån gång per år för att hålla systemet "rent"?

Men jag är inte någon erfaren VVSare så kanske är det helt korkat och förenat med risker som jag inte känner till.

-Jag har en Thermia EPT13D elpatron för uppvärming och cirkulation av vattnet.

-Radiatorerna är en blandning från allt från 60tal till 90tal.

-En plansvilla med uppvärmd källare.

Tankar mottages tacksamt!
Demmpa Demmpa skrev:
Urdåligt!!!

Radiatorerna mm kommer att rosta sönder snabbare än kvickt.

Det svarta i radiatorkretsen rost/magnetit som bildas av syrerikt vatten.
Ok så på grund av syretillförseln så skapar man en gynnsam miljö för rost. Då skall man naturligtvis inte fylla/tömma mer än absolut nödvändigt och därefter hålla systemet fyllt.

Jag skall ju permanent ta bort en radiator på markplan och då tömma systemet till golvnivå för att lösa detta.

Det var då iden om att tömma hela systemet uppstod. Nu vet jag bättre!

Tack till alla för snabba svar!
 
  • Gilla
Övningssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.