Hej! Är i behov att byta ventiler & termostater på några vattenburna element.

Nu till den stora frågan, vart tömmer jag för att sedan fylla på igen? Kan varken finna mätare för tryck i systemet eller avtappningskran/påfyllning. Cirkulationspump är den lilla röda på bilden. Under sitter en termometer.


För nuvarande är pannan en CTC värmeberedare 265B. För båda fasta bränslen och olja. (Eldar med ved i den när behovet finns) Från -69.
 
  • En CTC värmeberedare från 1969 med rostfläckar, omgiven av rör, ventiler och en liten röd cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburna elementventiler, cirkulationspump och termometer ovanför CTC värmeberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CTC värmeberedare och cirkulationspump i pannrum med synlig termometer och rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CTC värmeberedare och cirkulationspump med kopparledningar och termometer i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följ med handen dom rör som hör till värmen, någonstans så är det rör som går till KV eller VV med en ventil. sen den mätaren som sitter direkt på pannan brukar vara en med två visare.
 
  • Gilla
OscarD94
  • Laddar…
Det brukar sitta en avtappning längst ner på själva pannan, undrar om inte det är den lilla runda saken som skymtar fram på en del av bilderna. Testa vetja.

Manometer finns långtifrån alltid på gamla värmesystem. Vi fick våran installerad bara häromåret i samband med byte av expansionstank (och då var det rörisen som satte in en sådan på egen bevåg).
 
  • Gilla
OscarD94
  • Laddar…
alltså här:
En närvarande bild som visar detalj av en maskin med en röd pil som pekar mot fästpunkten vid golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jepp inte alltid det finns, men går att fixa trycket om man har en kompressor/pump med tryckmätare. I samband med att det töms är det bra att få dit en manometer. Kanske finns en plugg kvar på pannan att sätta den i.Elller på ett värmerör.
 
J jonaserik skrev:
Kanske finns en plugg kvar på pannan att sätta den i.
Eller så sätter man en i serie.
 
J jonaserik skrev:
Följ med handen dom rör som hör till värmen, någonstans så är det rör som går till KV eller VV med en ventil. sen den mätaren som sitter direkt på pannan brukar vara en med två visare.
Tackar, de står uppmärkt på rören kall/varm ska kolla bakom och se ifall det finns något vred.

Mätaren på pannan är temperatur och sen den minsta mätaren bifogar jag bild på för den vet jag inte.



ricebridge ricebridge skrev:
Det brukar sitta en avtappning längst ner på själva pannan, undrar om inte det är den lilla runda saken som skymtar fram på en del av bilderna. Testa vetja.

Manometer finns långtifrån alltid på gamla värmesystem. Vi fick våran installerad bara häromåret i samband med byte av expansionstank (och då var det rörisen som satte in en sådan på egen bevåg).
Ja men det har du rätt i, hittade trots allt gamla plåtbitar med bruksanvisningen. Dock inget om påfyllning av element. Där det står med tappkran. Skall testa det när jag väl får hem grejorna till elementen.
 
  • Närbild på otydlig mätare, kanske temperatur, på grön bakgrund, med fokus på värdet mellan 0-15 mvp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig ventil och märkt rör vid värmepanna, möjligen för påfyllning av element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Möjligt att sätta en manometer här (kallvatten rör) ? Ska ändå ha ut en röris om lite annat små pill. Kollar samtidigt med han då om manometer
 
  • Koppar- och järnrör med röda och gråa ventiler vid en varmvattenberedare, möjlig placering för manometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Du har 0,4 bar i systemet, den lilla röda är för max 1,5 bar och svarta visar trycket.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du har 0,4 bar i systemet, den lilla röda är för max 1,5 bar och svarta visar trycket.
Okej, tack! Då ska jag bara hitta påfyllningen!
 
Påfyllningen bör du hitta (fast inte alltid) om du följer röret för inkommande vatten utifrån. Fast den kan sitta på andra konstiga ställen också, t ex i anslutning till utgående vatten till elementen.
Men ska du ändå ha dit rörisen så fråga.
 
En annan grej jag kan tipsa om är att isolera alla rör som blir varma, jag ser att det är några som bara är nakna kopparrör. Finns särskilda skumplaststänger som man bara klämmer fast och sen tejpar. Är du riktigt på hugget så klä dessutom in dem i aluminiumfolie efteråt. Man kan spara en del spillvärme på så sätt.
 
I mitt hus är pannan på samma våning som elementen vilket innebar att när jag tömde pannan med skruven längst ner på pannan så var det fortfarande vatten i elementen. Hittade sen en annan avtappningskran på elementrören och då blev det bättre. Har du pannan i källaren och elementen på våningen ovanför så är det ju inget problem.
 
Verkar som de fyller på sig självt (?) efter eldat till rätt temp så står mätaren på 1,0. Kan det vara så? För isåfall måste jag bara hitta tömningskranen då den på pannan verkar vara pluggad, ska låta röris kolla på det. Tack alla för era svar iaf

Första vintern i detta huset, så lite små pill att lära sig pannan
 
Svar nej fyller inte på sig själv, däremot så när vattnet blir varmt så utvidgar det sig, och då ska exspansionskärlet arbeta. Är det då dåligt med luft i det eller att är blåsan trasig, resultat att trycket åker en hel del jojo, men det fixar en röris med undersökningen,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.