Har en toalett som ska fixas. Avloppet sitter i nuläget ca 85-90 mm från bakre vägg till centrum avloppsstos (stos från golvet, ej från vägg).

De stolar jag sett (t.ex. Ifö Sign 6860, 6840) kräver 100 till 125 mm till stosens centrum. Finns det någon toastol som klarar neråt 80 mm? Eller är jag hänvisad till en excentrisk förflyttning typ http://www.purus.se/produkter/produkt/wc-anslutning-excentrisk-18-mm-komplett/

Tips mottages tacksamt.
 
Tack för svar, men om jag inte läser installationsonstruktionerna fel krävs 115mm till centrum, 60 till rörkant? Då ligger klassisk Ifö Sign bättre till.
 
Ifö Sign 6832 som är en "kort" modell som kommer närmare väggen, den har visserligen "bak"-spoling som kräver vinkelrör men jag tror den kan passa.
 
NetNut skrev:
Ifö Sign 6832 som är en "kort" modell som kommer närmare väggen, den har visserligen "bak"-spoling som kräver vinkelrör men jag tror den kan passa.
Tack för svar. Tyvärr tolkar jag även den här som att den i och med vinkelröret kräver minst 100mm. Med tanke på var röret sitter, blir det nog i praktiken för mig ännu mer.
Teknisk ritning som visar rörets installation med måttangivelser, 100 mm från färdig vägg och 190 mm ovanför färdigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förvisso är ju 6832 så pass mycket kortare att det kanske går på ett ut?

Ni som har gått på excenter, funkar det bra eller leder till problem? Behöver nog inte mer än 18-20 mm?
 
norrbottenstorpet skrev:
Tack för svar, men om jag inte läser installationsonstruktionerna fel krävs 115mm till centrum, 60 till rörkant? Då ligger klassisk Ifö Sign bättre till.
Jag tolkade det som att det är 75mm från centrum på röret till rörkant, vilket också är stolens yttersta mått. Längre upp så finns det ju ett mått på 45mm från rörets centrum till cisternens bakkant.

Sen finns det ju som du säger ett minsta mått på 60mm från vägg till rörkant i monteringsanvisningen, men jag uppfattade det som att det är ett mått som kommer från säkert vatten, och egentligen inte har så mycket att göra med om man kan passa in stolen i ett befintligt hål eller ej.

Någon som är mer van vid att i installera VVS kanske kan klargöra hur det ligger till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.