Jag har under året bytt toalettstolarna både uppe och nere här hemma till två stycken av modellen IFÖ Vinta.
https://www.bauhaus.se/toalett-ifo-vinta-limning-s-las-ink-mjuksits-vit
Båda dessa har dessvärre kommit med funktionen att de rinner med en svag stråle efter att man spolat. Så lite att det nästan inte syns, inte så mycket att tanken töms/fylls mellan spolningarna men tillräckligt för att doftpinnarna man lägger ner i tanken bara ska ta slut på några dagar. Någon timme efter att man spolat så tycks det sluta rinna i princip helt och hållet.

Frågan är vad lösningen är på detta?
 
Sluta med "doftpinnar". ;)
Värre är om man har rör av järn eller koppar. Då har man snart en missfärgning av porslinet. Rostbrunt eller grönt.

Ifö själva informerar detta: https://www.ifo.se/faq/toaletten-rinner/#gref
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Sluta med "doftpinnar". ;)
Värre är om man har rör av järn eller koppar. Då har man snart en missfärgning av porslinet. Rostbrunt eller grönt.

Ifö själva informerar detta: [länk]
Min IFö Spira rinner inte tillräckligt. Det blir stopp efter en förrättning i en kvart. Man får spola många gånger. För trångt vattenlås för att spara spolvatten som leder till det mångdubbla.
 
Är toan av snålspolande modell.
 
J jonaserik skrev:
Är toan av snålspolande modell.
Ja, alla Spira är snålspolande. Övrigt som utseende och vulstfri - rimfree - spolning fungerar utmärkt liksom påfyllningen i plasttanken under porslinshuven.
Men tömning av vattenlåset är usel.
 
Troligtvis för lite vatten som ska trycka ner skiten, prova med att slå i en hink med vatten, ca 6 liter tror jag det står som max för toan. Snålspolande toa är inte bra i villor, skiten ska simma lugnt i väg ut. Sen damerna torkar sig lite lätt med papper och trycker på lilla knappen. Finns då inte vatten så det åker ända ut.
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis för lite vatten som ska trycka ner skiten, prova med att slå i en hink med vatten, ca 6 liter tror jag det står som max för toan. Snålspolande toa är inte bra i villor, skiten ska simma lugnt i väg ut. Sen damerna torkar sig lite lätt med papper och trycker på lilla knappen. Finns då inte vatten så det åker ända ut.
Har ställt in största spolningen. Jag har tre m fall, fel i sig, men inget hinder för tömning. En rejäl korv med två torkningar ger ofta stopp. Med extra spolning står skålen fyll länge. Vattennivån sjunker sakta och vid halv nivå kan jag spola en gång till så skålen åter fylls till nära överkanten. Efter en tid sjunker allt plötsligt ut som en kolv så att andra vattenlås töms. Jag har modell med förhöjs skål som bör vara en fördel då vattennivån blir högre vid stopp i avloppet.
Jag har en annan wc med blå dekor som IFÖ hade fram till början på 2000-talet. Den spolar bra men finns nog inte mer att köpa.
 
Då är nästa grej, vilken dim är det på rören från toa 110 brukligt. Går röret direkt ner i plattan eller källaren, et du bad för dim det är där. Bara så där, har ni barn i koltåldern, en del av sådana har spolat ner leksaker i toan, jättekul när grejerna nara försvinner. detta med tanke på att vattnet ställer sig kvar i hon. Har varit med om hos en kund tillsammans med röris och plockat bort leksaker som satt sig på tvären i första böjen på toan och det var någon tandborste längre ner med. Så det kanske blir att plocka bort toan och se vad som finns i gömmorna, överraskningars tid är inte ute än. Men inga bra klappar som på julafton
 
J jonaserik skrev:
Då är nästa grej, vilken dim är det på rören från toa 110 brukligt. Går röret direkt ner i plattan eller källaren, et du bad för dim det är där. Bara så där, har ni barn i koltåldern, en del av sådana har spolat ner leksaker i toan, jättekul när grejerna nara försvinner. detta med tanke på att vattnet ställer sig kvar i hon. Har varit med om hos en kund tillsammans med röris och plockat bort leksaker som satt sig på tvären i första böjen på toan och det var någon tandborste längre ner med. Så det kanske blir att plocka bort toan och se vad som finns i gömmorna, överraskningars tid är inte ute än. Men inga bra klappar som på julafton
Vi är två pensionärer som inte ens spolar ner topps. Inga hinder i rören.
 
Nästa då. var är den trilskande toan placerad , ni hade en till som fungerar bra. >vet ni något om avluftningen och hur rören går. Dålig avluftning ger samma symtom, kan inte luften förflytta sig ur rören så blir det mottryck och vattnet kan inte åka ner i en klump som det ska vid spolning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.