Hej alla!
Vi har en äldre toalett (Gustavsberg, okänd modell men förmodligen från 70-talet). Toaletten har fungerat bra även om vi tidigare har satt en plastpåse över tilloppet för att förhindra att påfyllningsduschen i tanken efter spolning riktades uppåt snarare än nedåt. Nu har den dock utvecklat någon form av ny och möjligen mer allvarlig sjukdom.
Symptomen var tämligen enkla: en långsam stril av vatten även långt efter senaste spolning. Vid felsökning noterade jag och hustrun att flottören aldrig helt kunde stänga tilloppsventilen (om det nu är så den heter) oavsett läge vilket ledde till ett överflöd av vatten som långsamt rann ner i toalettstolen. Vi monterade bort flottören och började demontera tilloppsventilen i hopp om att hitta en eller annan packning som till och med jag (gravt opraktisk) kunde byta men allt verkar för ett otränat öga se bra ut (se bilder). Vi noterade dock att den övre delen av tilloppsventilen inte sluter riktigt rätt men vågar inte försöka demontera ytterligare.
Jag skulle vara ytterst tacksam om någon kunde ge några råd hur vi kan gå vidare. Vad säger ni, vad kan vara felet och vad kan jag försöka göra åt det? Ange gärna bedömd svårighetsgrad för ingreppet utgående från en person med högre betyg i sy- än träslöjd, så jag vet om jag ska ringa en yrkesman.
Hans
 
  • Närbild på en demonterad toalettilloppsventil från ett äldre Gustavsberg-toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre delen av en äldre toalettcistern med fokus på en demonterad tillloppsventil och en närbild av dess mekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad tilloppsventil från en äldre toalettstol visas närbild på en vit yta med en skruvmejsel bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej tergo och tack för svaret!
Trevfrågor:
1. Ersätter fluidmaster både intagningsventil och flottören?
2. Kommer fluidmastern att fungera oberoende av modell?
3. Är det ”barnsäkert” att göra ett sådant byte eller krävs det speciell kunskap och verktyg?
Hans
 
1. Ersätter fluidmaster både intagningsventil och flottören?
JA
2. Kommer fluidmastern att fungera oberoende av modell?
troligen
3. Är det ”barnsäkert” att göra ett sådant byte eller krävs det speciell kunskap och verktyg?[/QUOTE]
svårt att svara på, kan vara att man får anpassa tillkommande vattenröret
krävs ju lite kunnade och lite verktyg

Reservdelsaffisch_2012.pdf (gustavsberg.com)
 
Redigerat:
Hej och tack för den vidare informationen!
Jag har lyckats hitta en en eller annan video som beskriver bytet till en Fluidmaster. Det svåraste verkar vara att lossa infästningen på baksidan av toalettstolen. Är det någon som kan hjälpa mig genom att ge någon form av steg-för-steg-instruktion i vilken ordning jag ska lossa vilka muttrar och brickor baserat på den bifogade bilden.
1: Placera ett kärl under infästningen
2: Stäng av kranen

Jag tror mig kunna lossa muttrar men är orolig över behovet av ytterligare anpassningar.
Hans
 
  • Infästningen bakom en toalettstol med en stängd vattenkran och anslutna rör och muttrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paenghen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.