Har en Geberit-sats i vår Duravit-toalettstol. Efter att vi reste bort 3 veckor (vattnet avstängt, men cisternen var ju full) och kom tillbaka, har vi haft problemet att det rinner vatten (mycket) i toaletten, efter att cisternen fyllts upp, när man tror att påfyllningen är klar.

Det slutar om man antingen trycker lite försiktigt på spolknappen (funkar inte alltid, och drygt att tvingas vänta dessutom tills cisternen fyllts!) eller (funkar alltid) om man tar bort cisternlocket och lyfter lite på delen jag markerat nedan, ovanför flottören. Det är som att flottören inte orkar lyfta själv sista millimetern. Funderar på vad det kan vara för fel, något förslag? Och varför inträffade detta efter att ingen spolat på tre veckor, skumt!
 
  • Geberit-cisternmekanism för toalettstol med markerad del som stoppar vattenläckage när den lyfts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre delar av en Geberit-toalettstolens cisternmekanism, inklusive flottör och påfyllningsventil.
Redigerat:
Jag har samma problem med min geberit som ”läcker” sådär. Behöver ta tag i det problemet jag med och shanghaiar din tråd i hopp om att någon expert tittar in i tråden..
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Troligtvis har det fastnat något skräp i ventilen. När du stängde av och satte på vattnet lossnade troligtvis lite beläggningar från dina vattenledningsrör. Det har sedan fastnat i ventilen och gör att den inte tätar ordentligt.

Ta isär och rengör är min rekommendation.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Tack, ja, låter rimligt, lite osannolikt att något mekaniskt slitage skulle visa sig just nu, borde som du säger ha att göra med beläggningar etc som inte rensas ut kontinuerligt som i vanliga fall.

Också det som föreslås här:


Sen är det ju inte självklart hur man plockar bort den delen, är ju mer "komplex" än den i videon. Men jag stänger ballofixen o ser om det går att montera av på något uppenbart sätt.
 
Jag hade samma problem med min gustavsbergtoalett. Jag fick det bättre genom att göra rent delarna ordentligt. Jag har järn i vattnet. Det blev inte helt bra så jag köpte en ny mekanism och ersatte den gamla med. Det blev fortfarande inte helt bra så jag köpte en ny toalett i stället. För min del kostade den nya toaletten ungefär dubbelt så mycket som reservdelen till den gamla. Och jag han med en översvämning när det stod och rann en helg när jag var borta då jag har avloppet till sluten tank. Så mitt råd är att titta vad en ny toalett kostar innan du köper reservdelar till den gamla. Men börja med att plocka isär och göra rent. Det kan fungera.
 
Sådärja, då var det fixat. Gjorde först rent den stora delen med spolknapp som var lätt att snäppa av med två stora plastspärrar på sidorna en bit ner (i nåt annat fall var det bajonettfattning). Rätt mycket avlagringar följde med duschvattnet även om gummipackningen i botten där vattnet spolas ut var hel o ren. Hjälpte inte...

Man märkte dock att det var lite trögt för flottören att åka upp sista biten (se bilden i första inlägget där jag markerat "flottörnippeln" som måste upp helt för att inte vattnet ska rinna ner i säkerhetsavloppet som för oss efter spolning och cisternfyllning). Då skruvade vi av plasthylsan som låser inkommande vatten till flottörmodulen. Se till att vattnet verkligen är avstängt innan. ;) Fota gärna. Monterade enkelt bort denna del som bara sitter fast i slangen med en plastspärr. Duschade, borstade den. Då gled flottören bättre på cylindern och efter återmontering fungerade spolningen galant igen.
 
Lite sent men ifall nån mer behöver service Geberit så är denna videon grymt bra.

 
  • Gilla
anso2305 och 1 till
  • Laddar…
R rikje skrev:
Lite sent men ifall nån mer behöver service Geberit så är denna videon grymt bra.

[media]
toppen! Tack!
 
  • Gilla
anso2305
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.