Toaletten (IDO-modell) började rinna igårkväll så jag började försöka laga den nu. Jag har stängt av vattnet till toaletten och den har då slutat rinna, men när jag sätter på vattnet igen börjar den åter rinna. Dessutom är vattnet i "tanken"/ryggstödet väldigt brunt och det är dessutom rätt så lite vatten i "tanken".

(Ursäkta för den äckliga bilden. Det kändes nödvändigt att ha med :/)
 
  • Öppen IDO-toalettcistern med låg vattennivå och brunaktigt vatten samt synliga mekanismer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rinner det över i överfyllningsröret eller läcker bottenpackningen?
Nya packningar finns att köpa om du vet modell på stolen.
 
Jag tror jag vet vilka delar du menar men jag tror inte att det är bottenpackningen då jag antar att det hade läckt även nu när vattnet är av. Överföringsröret testade jag och den sprutar vatten helt gallant, det jag kan tänka mig är väll ifall delarna därpå inte är täta, men jag är knappt en expert på dessa dilemman :/
 
MultiMan
Är det låg vattennivå så läcker väl bottenventilen troligen. Brukar vara det vanligaste. Bytte själv på min för ca 10 år sedan, och den är inne på sitt 45:e år med allt annat original, inte illa!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Men om den läcker så bör väl den fortsätta läcka även fast jag har stängt av vattnet? Det finns ju ändå lite vatten kvar i tanken så det bör väl läcka ut? Eller missförstår jag vad bottenventilen är till för?
 
MultiMan
Ju lägre nivå, desto mindre tryck = minskat läckage eller inget alls.

Fyll tanken med duschen eller en hink, då ser du om det börjar läcka igen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
MultiMan MultiMan skrev:
Är det låg vattennivå så läcker väl bottenventilen troligen.
Kan vara så att det helt enkelt hjälper med en grundlig rengöring/avkalkning.
Man brukar kunna demontera hela spolanordningen ganska enkelt för närmare undersökning av bottenventilen. Tyvärr vet jag inte hur man gör just på IDO.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag provar att plocka isär allt och gör rent det med lite klor och jag får nog fylla på med vatten från duschen sen efter det.

Tack för alla svaren jag hör av mig om en stund
 
C
P Philip Cederberg skrev:
gör rent det med lite klor
Använd någon badrumssprej eller annan kalklösare, inte i kombination med klor. Det är eventuella beläggningar du vill få bort, inte någon desinficering.
 
C cpalm skrev:
Använd någon badrumssprej eller annan kalklösare, inte i kombination med klor. Det är eventuella beläggningar du vill få bort, inte någon desinficering.
Ah nej jag mena annat. Struntade i rengöringen just för stunden men jag har däremot fyllt på med vatten och gjort rent lite snabbt (bytt vatten, tömt slangen etc) och nu verkar den fungera som vanligt.
 
  • Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
P Philip Cederberg skrev:
Toaletten (IDO-modell) började rinna igårkväll så jag började försöka laga den nu. Jag har stängt av vattnet till toaletten och den har då slutat rinna, men när jag sätter på vattnet igen börjar den åter rinna. Dessutom är vattnet i "tanken"/ryggstödet väldigt brunt och det är dessutom rätt så lite vatten i "tanken".

(Ursäkta för den äckliga bilden. Det kändes nödvändigt att ha med :/)
Förmodligen inte värt att krångla med en gammal toalett. En ny kostar ca 2500-5000 kr, + installation med Rot-avdrag, då har du en toalettstol som fungerar felfritt i 10-20 år. Totalkostnade mindre än en Pizza / månad under toaletten livslängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.