När cisternen är full så väser inloppsventilen. Till slut så rinner det över och ner i överfyllnadsskyddet. Membranet ser ok ut men vet inte om man kan se alla problem. Funderar på att byta hela inloppsventilen.

Jag måttade iaf då diametern på insidan av Fluidmasterns 400A-rör och fick det till 14,8mm men det verkar inte överrensstämma med någon ersättare som jag tittar på och knappt heller fluidmasters egna mått som verkar vara 1/2 inches eller liknande.

Någon som har några idéer?
Det är till en Nordic 394 toalettmodell.

Tacksam för eventuell hjälp
 
Kolla så att inte "flötet" på flottören går emot cisternväggen i något läge. Det räcker med minsta lilla för att den inte ska flyta upp och trycka på membranet som den ska. Vrid så att den går fritt om så är fallet.

Om du vill byta den så är det bara att köpa en ny fluidmaster. Den är universal och passar därmed till nästan alla äldre wc.
 
Tack för tipset. Tyvärr är det inte så lätt ordnat.

Jag provade nu och är flötet för långt ned så fylls vatten på (som det ska). Om jag låter flötet flyta så väser den lite och släpper in en "vattendimma". Lyfter jag upp flötet/armen med handen så väser den ännu värre och släpper in mer vatten.

Frågan är väl om jag ska köpa ett membran eller om jag ska byta hela fluidmastern då antar jag.
Någon som känner igen symtomen eller vet vad jag kan kolla efter?
 
Plocka isär den och rengör så gott det går, troligtvis har det blivit beläggningar någonstans och det gör att flottören inte stänger som vanligt.
 
Jag har provat spola ur den ett par gånger utan ovandelen och membranet. Har provat att rengöra membranet också så gott det går, men det vart ingen skillnad. Går det att plocka isär resten och rengöra eller påverkar inte det funktionen oavsett?
 
R raecer skrev:
Jag har provat spola ur den ett par gånger utan ovandelen och membranet. Har provat att rengöra membranet också så gott det går, men det vart ingen skillnad. Går det att plocka isär resten och rengöra eller påverkar inte det funktionen oavsett?
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på dina toalettstol, men min Ifö cera får jag rengöra ibland då flytkroppen får beläggningar på sig så att den inte glider lika lätt som vanligt i "gångjärnen" där rörelsen sker. Alternativt att det har blivit beläggningar i inloppsventilen.
 
Jag provade att byta membranet men det hjälpte inte. Bytte till en ny fluidmaster inloppsventil som löste problemet istället. Så tyvärr har jag inga andra idéer.
 
Tack. Hittade du något billigare än 4-500 (vilket är helt sjukt då 400A kostar 7 dollar i USA). Amazon har någon variant, bla 400E som kankse är motsvarande med Europamått.
 
Ja, det är en sjuk prisskillnad. Den jag köpte kostade ~500 på bolindo. Var den billigaste jag hittade då. Funderade på att beställa utomlands men tror det är olika diameter på inloppsröret så provade aldrig det.
 
  • Gilla
MMR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.