Har fått ett läckage inuti toalettcisternen. Jag tror problemet syns på bilen. Hur lagar man det?
 
  • uploadfromtaptalk1348681874245.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns att köpa universal påfyllnigsventil/flottörventil, man får lossa den från spollådans underkant.Sen finns det monteringsanvisning hur man monterar den nya.Ibland är det svårt att repa gamla wc för prylarna inuti har suttit där sedan krugerkraschen sakerna blir spröda osv.

mvh
 
Vart köper man såna? Hur vet man att den passar, det är en äldre Gustavsbergs.
Hur svårt är det att byta om man får bort grejerna, behöver man några special verktyg eller klarar man sig på lite ringnycklar?
Bygger och bygger men har inte riktigt tagit mig in på VVSens bana än...
 
Finns säkerligen hos närmsta vvs-firma. Inte omöjligt att det finns även på de större byggvaruhusen. Ta ett kort på holken och ta med så vet de vilka delar som passar. Har en aning om ålder så hjälper det säkert till. Tror inte du behöver några specialverktyg alls.
 
Läcker det hela tiden eller bara när den fyller på? Jag hade samma problem men bara när den fyllde på. För att slippa att det sprutade ut vatten under kanten på locket så satte jag bara en plastburk över ventilen.
 
Den läcker bara när den fyller på. Plastburk kan fungera ett tag men det blir jobbigt om hela armen går av på t.ex julafton.. :p
 
Krilleman
Köp en ny fluidmaster och montera så löser sig problemet med flottör-läckaget! (y)
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Köp en ny fluidmaster och montera så löser sig problemet med flottör-läckaget! (y)
Hmmm. Har också problem med toaletten. Läcker vatten. Slår man ner spolgrejen efter att man lyft upp den för att spola så läcker det inte. Blir liksom inte rätt längst ner annars. Löser denna mitt problem? Varför är den så dyr?
 
Krilleman
Köp en ny WC då! Byggmarknaderna brukar ha kampanjer på IFÖ Cera för 1395:-

Billig peng för ny IFÖ!
 
Monterade en ny flottör igår. Det svåraste var helt klart att få bort den gamla var mycket nära att någon form av kap fick åka fram. Men nu sitter den där och fungerar utmärkt!

Tack även för tipset om burk på den läckande, gjorde att man slapp skynda sig!
 
D
Lånar den här tråden.
Har samma problem, men vattnet sprutar istället ut ungefär där den två cm svarta plastpiggen sitter på den orangea delen. Det sker bara när den fyller på vatten.
Är det bara att byta ut hela flottörventilen?
Inga av reservdelarna verkar ha samma konstruktion längre med lång arm.
 
Y
D DMOL skrev:
Lånar den här tråden.
Har samma problem, men vattnet sprutar istället ut ungefär där den två cm svarta plastpiggen sitter på den orangea delen. Det sker bara när den fyller på vatten.
Är det bara att byta ut hela flottörventilen?
Inga av reservdelarna verkar ha samma konstruktion längre med lång arm.
Dessa går allt att laga.

I mehe's fall så läcker det upptill, då kan det vara värt att pröva snål-laga den med ett nytt membran. Man stänger av vattnet, lossar vipparmen genom dra ur led-sprinten och sedan skruvar av den stora ringen ibland med hjälp av polygrip, sedan dra upp insatsen som vipparmen satt fast på och där finns ett membran/lakritspeng som är sliten. Gissar att den kallas TP-10 RSK: 7899979, eller T4? RSK: 7899908... Återmontera, men dra inte stora ringen med våld då plasten kan spricka, kolla påfyllningsnivån och finjustera på plastvingskruven till vipparmen.

På sidorna finns två gummipiggar, en på var sida. I butik kallad vakuumventil.
Oftast har man otur att det är den på baksidan tight nära porslinet.
Vilketsom, samma demonteringsprocess. Fast när ringen är borta så är det den smala kanalen där ringen satt man ska kika ner i och behöver inte taisär mittendelen som första exemplet. Där tar du en nål-tång och sliter bort den dåliga, eller båda. Torkar rent med lite papper. Och sen kommer utmaningen att lyckas få ner en ny sådan vakuumventil. Man kan ta lite armatur fett på den.
Nyper tag i ena tjocka vingen, placerar den lite vid sidan om hålet, och drar den i sidled mot hålet, har du tur så hoppar gummispetsen in i hålet, sen ska du lyckas dra i spetsen från utsidan, kanske hjälpa till och trycka på insidan. Utan att den går av....Köp flera stycken...RSK: 7899913 .. fast dom kostar 59kr... https://www.vvsobygg.se/sortiment/r...sberg-wc-reservdelar-installationssystem.html
7899913_1.jpg


Krillemans råd om en fluidmaster är bättre, en enkel krångelfri påfyllare med metallgängad anslutning! Det tar inte långa stunden och byta ifall man inte har otur med vattenröret till toaletten. för er som köper en fluidmaster, köp även med 1/2 fiberpackningar för att lägga mellan fluidmastern och vattenröret/avstängaren.


Oavsett vad ni väljer så kan det vara dags att byta eran ventilboll också. Har den inte en jämn form så läcker toaletten säkert vatten eller kommer snart att göra det. Ifall bygeln är av mässing, som går upp till spolknappen. Så var försiktiga med den så den inte skadad när ni klämmer ihop benen. Dagens ersättare i plast är inget vidare.
7889746.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders Nygren och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Kalas-svar Yrrol! (y)
 
D
Bra tips där. Frågan är om det är värt att byta vakumventilen eller om flottören ger upp snart ändå. Bollen bytte jag förra året.
Toan har säkert gjort trogen skitgöra i mer än 30 år vid det här laget så den kanske behöver lite färska reservdelar. :rofl:
 
Y
Eller varför inte en helt ny toalett, det ger en gladare känsla när man går in i badrummet. ;)

Såsom en Ifö Sign.
Eller Gustavsberg Nautic.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.