Har fått ett problem där det tar en lång tid för toaletten att fyllas efter man spolat.
Hade sådan tur att vi hade stamspolning i fastigheten och de konstaterade att det var kalkavlagringar som var orsaken, han var snäll och fixade detta så att toaletten fungerade igen. MEN nu är det samma visa igen efter ett par veckor, att det tar tid för toaletten att fyllas på.

Det var sambon som var hemma när stamspolningen gjordes och hon verkade tyvärr inte så uppmärksam på vad de gjorde när de fixade bort kalkavlagringen.

Någon som har koll på vad det är jag bör titta efter när jag öppnar upp cisternlocket?

Bifogar bild på vad jag kan se.
Toaletten verkar vara en Gustavsberg.
Cisterninteriör av Gustavsbergs toalett med synliga kalkavlagringar och flottörventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bryggarebob skrev:
Har fått ett problem där det tar en lång tid för toaletten att fyllas efter man spolat.
Hade sådan tur att vi hade stamspolning i fastigheten och de konstaterade att det var kalkavlagringar som var orsaken, han var snäll och fixade detta så att toaletten fungerade igen. MEN nu är det samma visa igen efter ett par veckor, att det tar tid för toaletten att fyllas på.

Det var sambon som var hemma när stamspolningen gjordes och hon verkade tyvärr inte så uppmärksam på vad de gjorde när de fixade bort kalkavlagringen.

Någon som har koll på vad det är jag bör titta efter när jag öppnar upp cisternlocket?

------------
REKLAMERA ! Arbetet är inte slutfört innan systemet fungerar. Med minimum be dem förklara hur de först lyckades åtgärda felet, och förklara varför de inte lyckades vid det andra tillfället.
 
Stamspoling gäller väl avloppet och inte vattenledningen?
Kanske kass ventil i toaletten.
 
Y
Stäng av vattnet till toaletten.
Lyft bort den blåa flottören.
Skruva loss den pelaren som är under blåa flottören.
Rengör lilla silen i botten.
Skruva loss toppen på lossade rördelen och rengör dessa delar.
Sätt på vattnet lite försiktigt för spola ut ev smuts.
Återmontera silen, pelaren och blå flottören.
Prova om det blev bättre.
Annars kan du även pröva byta ett ventilmembran också.
Fast bäst är byta allt till en fluidmaster. :)

https://www.gustavsberg.com/se/prod...stol-reservdelar/spare-parts/item/csev206592/

fast den visar deras nyare ovanligare påfyllare.


csm_WEB_GB1929900228_TF9_Strainer_b849493b5c.jpg
csm_WEB_GB1929900229_TF11_Membrane_914b10b760.jpg
csm_WEB_GB1929900328_GB1929900330_TP10_Membrane_29a31bbe0b.jpg

Den modellen av påfyllare börjar bli med åren och oddsen är emot än när man ska lyckas få den bra igen om det finns mycket kalk. Plötsligt börjar dom sluta fylla på så man får banka på toaletten för väcka den. Eller så spricker bottendelen av påfyllaren och matar vatten hela tiden.
Toalettmodellen är bra för övrigt.
- Det är värt att bara dubbelkolla så delarna är rena från invärtes smuts. Men jag tycker det är slöseri med pengar och tid att pröva byta delar på påfyllaren. Då är det värt att köpa en ny påfyllare; fluidmaster för 440kr. Tar ca 20minuter att byta den, kräver minimal enkel nivåjustering och den fyller på snabbt.
https://www.rinkabyror.se/artikel/fluidmaster-ventil/
 
Redigerat:
Toaletten har fungerat ok ett tag nu, men återigen blir det att den fyller på långsamt. Tar jag bort locket och trycker lite lätt på flottören fungerar det igen ett tag.

En fundering, flottören, ligger ju som fritt. Spelar det någon roll hur den är placerad? Dvs. om man utgår från bilden och tänker sig, ska den vara "vriden" på någon speciellt sätt? Har det någon betydelse?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.