Vårt avlopp har hamnat för långt från väggen. Vi trodde att det skulle gå att ordna på något vis och kaklade glatt på. När vi nu köpt toaletten så har vi inte lyckats flytta den mer än några centimeter mot väggen (med hjälp av ett excentriskt avloppsrör).

3_Picture017.jpg(

De alternativ som vi har är:

1) Låt det vara som det är, framför kommer det att hamna ett handfat så man kanske inte tänker på det.

2) Försök att hitta en annan toalett som kan ha avloppet längre in.

3) Hitta mirakelavloppsrör som löser allt till det bästa!

Så nu undrar jag om det finns någon som vet någon toalett som skulle kunna tänkas fungera, eller om det finns några avloppsrör som kan hjälpa oss!
 
Hur långt är det från väggen till centrum på röret? har en broschyr här nånstans med olika excentriska lösningar, men jag tycker inte det ser ut att vara så jättemycket så dessa kanske bygger för mycket.


/Mario
 
Snabba svar! Avståndet mellan väggen och rörets centrum är 15 cm.
 
Om inte jag minns helt fel så är 150mm mellan vägg och centrum för avloppet ett standardmått. Men, jag är som sagt inte säker.

Mvh
Thomas :)
 
Jag råkade ut för sammaledes. Urbillig Gustavsbergstoa på Bauhaus - men den passade dåligt. Dyr Gustavsbergstoa på fina gatan passade dock och kom närmare väggen ;).
 
sollentuna skrev:
1) Låt det vara som det är, framför kommer det att hamna ett handfat så man kanske inte tänker på det.
Det är lite svårt att bedöma hur långt det eg. är mellan vägg och cisternens baksida, MEN jag håller på alternativ 1, dvs. låta det vara som det är.

Med ett handfat framför så kommer ingen utomstående att notera de där centimetrarna (om de nu inte är betydligt fler än man kan utläsa av bilden).
Rummets bredd skulle ju möjligen vara en anledning till att försöka få den lite längre in mot väggen :-/ men funkar det med utrymmet framför toastolen så tycker iaf. inte jag att det där gör nåt.
En fördel med nuv. placering är att det blir lättare att hålla den vita kakelväggen samt cisternen rena från damm och smuts :).

MVH/Christina.
 
Det finns en liten "detalj" att köpa som förskjuter toastolen åt önskat håll, i ditt fall bakåt. Trots att jag själv har en sådan så kommer jag inte ihåg vad den heter. Jag tror att den förskjuter cirka 40 mm. Den kräver dock att själva avloppsröret kapas direkt i golvnivå, sen trycker man ner "förskjutningsdetaljen" i avloppet och anslutningen till toastolen hamnar då en liten bit bort.

Mvh
Thomas
 
Tillbaka efter ännu en dag på bygget och så har jag fått en massa svar. Fantastiskt!

Jag ska genast köpa förskjutningsröret och om det av någon anledning inte skulle fungera så får stolen vara som på bilden.

TACK för alla svar!
 
Hemmakatten
Utländska toalettstolar kräver ett större avstånd från vägg till centrum av rör, t.ex franska Camarque, under 1000-lappen från Bauhaus.
Håller annars med byggimpert om lättstädat. Dessutom ser det inte alls fult eller konstigt ut.
 
Hej igen!

Enligt svensk byggnorm så ska avstånd mellan vägg och centrum på avloppsröret vara 125mm, detta innebär att din stol hamnat 25mm för långt från väggen.

Tror det är det dolda vattenlåset på stolen som gör att det ser ut att vara lite exta mycket.

Personligen hade jag inte gjort något åt det när det inte rör sig om mer. Du skriver ju själv att det ska dit ett handfat framför, då kommer ingen tänka på det.

Har sett skräckexempel på stressbyggen där avloppen blivit helt fel där vi skojade om att vi skulle dansa runt toalettstolarna istället för julgranen.

/Mario
 
Jag skulle nog oxå ha kvar toaletten där den står med ett "döljande" handfat.

Rådet jag har fått är att inte mixtra för mycket med alla dessa center-förskjutningar hit-och-dit - man krymper ju faktiskt själva hålet och ett stopp i muggen är det sista man vill ha hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.