Hej!

Finns det några regler/bestämmelser som säger att man inte får ha en inåtgående toalettdörr?
Ska ha toalettdörren i mitten av en korridor, och det känns inte helt lyckat att spärra mer än halva korridoren när man öppnar toalettdörren.

Dessutom så kommer man "attackera" toalettdörren från båda hållen i korridoren så hur jag än vänder dörren så blir det någon som får dörren mot sig när man ska öppna den.

Har fritt på väggen innanför dörren eftersom fördelarskåpet till golvvärmen ska sitta där, så jag "tappar" ingen väggyta i badrummet/toaletten p.g.a. att dörren går inåt. Kan inte sätta något där ändå.

/Jonas
 
Problemet är väl att tröskeln blir för låg. Men det går kanske att höja upp den?
 
Jag bytte iallafall till utåtgående när jag gjorde om
 
Kan inte se att det skulle vara något problem.
 
Tröskeln har jag också tänkt på, men det ska väl vara anpassat för rullstolar nu för tiden, så en traditionell badrumströskel är väl inte tillåtet längre. Eller?

/Jonas
 
Jag undrar samma sak. Får man inte bygga upp med hög tröskel för att kunna gjuta nytt golv?
 
Har för mig att en toalettdörr aldrig får gå inåt. Om en person kollapsar vid dörren kan det bli i princip omöjligt att komma till undsättning. Ska leta lite...
 
Följande står i BBR 2008 8:6. Vet inte om skrivningen har varit tydligare innan att dörr till hygienutrymme ska vara utåtgående. För bastu står det att den ska vara det men för att underlätta snabb utrymning.

Dörrar till hygienrum, bastu och andra utrymmen där någon kan bli oförutsett instängd, ska ha en sådan stängningsanordning att en reglad eller låst dörr kan öppnas både inifrån och utifrån utan nyckel eller särskilt verktyg.
En bastu ska utformas så att den snabbt kan utrymmas. Dörren ska vara utåt-gående eller av pendeltyp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.