H
Funderar på vägghängd toalettstol.

Vad är fördelar alt. nackdelar mot en vanlig toalett. Priser?
Vilket märke är bäst?
Vilket märke skall man inte välja?
 
Vägghängda är givetvis överlag dyrare, även om det finns budgetalternativ.
Ett par saker att tänka på när du planerar vägghängd:
- Själva skålen är väldigt olika på modellerna, en del är grundare i den del som är längst bort från väggen. Tänk igenom vad ni vill ha, det kan vara ganska irriterande med en modell man inte gillar att sitta på...
- Om det är en modell med tanken inbyggd i väggen, tänk igenom hur tanken skall se ut. Om det blir en tank som ligger utanpå den gamla väggen, planera hur den skall avslutas i rummet. Det gäller att få en naturlig anslutning till övriga väggar.
- Se till att höjden på stolen blir bra. Om man bygger in en fixtur från början i ett badrumsbygge, kommer eventuell golvvärme, flytspackel, klinker etc ligga ovanpå den yta där fixturen bultas fast. Det gör att om fixturen inte kan höjdjusteras så minskar sitthöjden. Bara en bra sak att ha i tankarna.
 
Fördelen med vägghängd är ju uppenbar, lättare städning. Kna vara snyggare också. Nackdelen som jag ser framförallt med inbyggda varianter är att typiskt så byter men toalett i ett badrum en gång under badrummets livstid, ofta för att det uppstår problem med spolmekanismen. Är då tanken inbyggd så går det inte så lätt. risk att en trilskande spolmekanism kostar en hel badrumsrenovering.

Dvs, OM man väljer inbyggd så tror jag att det är viktigt att välja åtminstonde den inbyggda delen från en känd leverantör, ex. Ifö, Ido eller gustavsberg. Hittills så har dessa leverantörer tillhandahållit reservdelar under lång tid för de produkter de sålt. Finns iofs. inga garantier för att de skall fortsätta med det, men köper du ett udda fabrikat på byggmarknaden så tror jag att du kan glömma reservdelar om 3 år.
 
H
Om nu själva tolettstolen (vägghängd) skulle gå sönder i porslinet, måste man då ta samma märke och modell som tidgare?
Eller passar alla typer?
 
H
är det någon som kan rekommendera någon vägghängd
 
Det finns flera typer som är kompatibla med varandra. Tydligen finns det dock (minst) 2 olika mått mellan bultarna som fäster den i väggen.

Åtminstonde på fixturen jag använt finns det alternativa hål med 2 olika cc avstånd.

Egentligen så är det ju 3 olika saker som skall passa ihop måttmässigt. Avloppsröret, spolvattenröret och bultarna. Jag tror med betoning på tror att måtten mellan dessa är standardiserade, utom då bredden mellan bultarna.
 
H
Tack, det är värdefullt med information!
 
Hej

Vi har en inbyggd toalett där tanken är av märket Geberit. Den modellen vi har passar till en mängd olika stolar så det är knappast ett problem. Dessutom verkar Geberit vara ett märke som finns utspritt över hela Europa.

Ang. trilskande inbyggd toastol så har jag varit med om det. Vi fick en hel del skit i vattnet efter att vi stäng av inkommande vatten och sedan öppnade kranen i gatan igen. Resultatet blev att stolen låg och rann hela tiden. Irriterande men det lärde mig två saker:

1. Det är otroligt enkelt att byta samtliga spoldelar i en inbyggd tank. Jag tog loss allting, rengjorde delarna och monterade tillbaka allting. Tog ca. 15 min, inga problem alls.

2. Ifall flottören bråkar, som den gjorde i vårt fall, så betyder det inte att tanken överfylls och läcker inne i väggen. Det finns en säkerhetslösning som gör att stolen börjar spola av sig själv. I praktiken finns det en avrinning högst upp i tanken som släpper igenom vatten till stolen.

Jag skulle inte ha några som helst tveksamheter till inbyggda toaletter. De finns ju överallt, offentliga toaletter är ju ett exempel.

En sak: se till att den som monterar den vet vad hon håller på med! Eller han om det råkar vara en manlig montör.
 
  • Gilla
Andylicous och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med Hafa?
 
Har haft en HAFA i fkn i knappt 1 år. Funkar ua hittills.
 
En del Hafa porslin har en extra glasering (Easy Clean) och har rätt ofta snygg design.
En säljare sade att de tilverkas i Kina. Hur är det med delar?

Gustavsberg har ett spolsystem som har 6/3 liter dubbel- och 6 liter enkelspolning, men det går att ändra till 7,5/4 liter dubbel- eller 7,5 liter enkelspolning. En fördel i äldre hus.
Men deras design av vägghängda tycker jag inte imponerar av de jag sett. :(
 
Det blir betydligt dyrare med vägghängd wc, det är den största nackdelen jag kan komma på.
Att byta delar om den går sönder är ju inga problem om man bygger så att man kan komma åt cisternen.
 
  • Gilla
Jonteand
  • Laddar…
Vägghängd utanpåliggande (vanlig toa som hänger på väggen med väggavlopp) eller en vägghängd med inbyggd tank är två helt olika saker. Jag har båda alternativen (Gustavsberg i båda fallen). Inbyggd cistern är skitsnygg men jag skulle inte välja det igen. Har problem med spolningen och det är inte kul att fixa detta genom en liten lucka. Väntar bara på stora problem och då är det till att riva vägen och paja tätskiktet. Dessutom känns det psyko att ha en dold vattenkoppling inne i väggen till en inbyggd cistern, med tanke på reglerna kring detta. I mitt fall har jag en speciell Rehau-presskoppling som jag litar på men ändå. Känns dessutom som man inte vinner så mycket plats på att ha en inbyggd cistern (om man inte kan göra någon listig nisch eller hylla etc. bakom toan).
 
Ja en ökad risk är det naturligtvis med inbyggd cistern men när vi var på K-Rauta så hade de 5 utställningsexemplar med vägghängda med inbyggd cistern men ingen med utanpåliggande cistern. :O
De kunde dock ta hem på beställning.

Det verkar som folk trots riskerna mestadels väljer vägghängda med inbyggd cistern. Skönhet går före vett, eller?
 
Redigerat:
Som sagt, priset är till nackdel för den vägghängda.
Ytterligare en nackdel är monteringen. Fixturen ska fästas rätt mot väggen mm. Med en golvtoa är det rätt svår att misslyckas med monteringen.

Sedan har vi städningen, här vinner den vägghängda helt överlägsen.

Men några renoveringssnickare som jag träffade, hävdade att de aldrig skulle ha väggtoa, eftersom de fixat så många vattenskador från sådana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.