Hej

Vi har tyvärr ett toalett/gästtoa som ibland luktar illa, avlopp. Det kan gå dagar eller veckor mellan att doften kommer men det är ju tyvärr väldigt tråkigt när den gör det. Vi kan använda diskmaskin, tvättmaskin, badkar i andra delar av huset utan att det påverkar om det finns doft eller ej. Det samband vi tycker oss märka är att om det regnar ute (lågtryck?) så börjar det dofta, men kan det stämma?

Toaletten är på mittenvåningen, endast handfat och en toalett i utrymmet men rören ovanifrån paserar genom. Det finns ett badrum på våningen ovanför och där sitter det en vakumventil som jag nyligen har bytt. Jag har också bytt och smetat på Unigum sanitetkit. Det har varit vatten i handfatets vattenlås när jag har öppnat upp det.
Doften har funnits i flera år och toalettstolarna är bytta för ett antal ur sedan utan att det påverkat doften. Vi har inte lyckats lokalisera mer precist varifrån doften kommer i utrymmet.
Toaletten är gammal, ca 35 år?

Ideer på vad vi kan göra för att bli av med detta?
Vi går i tankar att ta hit någon som får renovera badrummet (byta rör m.m.) då det ändå är så pass gammalt, men det vore tråkigt om doften är kvar så därför vänder vi oss hit i hopp om råd om hur vi bör göra.
 
För att det ska lukta avlopp måste där finnas en öppning ner dit.
Finns ju två stycken i detta rum.
Genomföringar vid handfat och toalett.
Klassiskt är ju om man inte får toaletten rakt på så att muffen dras med lite och där blir en liten springa.
Beroende på om man har ventilation som drar så tar den då luft från avloppet.
Alternativt är ju då lågtryck som kan trycka upp lukten in i toaletten.
Prova och lukta nere runt toastolen och nere vid handfatet vid golvet.
Annars lyft upp och kontrollera så att allt verkligen är tätt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi har krypt så gott det går i det lilla utrymmet utan att kunna identifiera.
Men nu kom det lite doft igen och denna gång ställde vi oss på toalettstolen och lukta längre upp. Vi båda tycker att det luktar som det kommer från taket vid rören till höger i bilden. Det är även en konstant litet drag därifrån kände vi.
Rakt ovanför detta är det andra badrummet, så antar att det är något därifrån, eller rören som går mellan, då även om vi inte känner doft där.ä uppe.
 
  • Träpaneltak, vita rör, beige avloppsrör, blåmönstrat golv. Hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför sitter det en vakumventil på övre plan?
 
R rondo skrev:
Varför sitter det en vakumventil på övre plan?
För att någon (rörmokare?) Tyckte det var en bra ide antar jag, den satt där när vi tog över huset.
Är det fel?
 
L stenborg5 skrev:
För att någon (rörmokare?) Tyckte det var en bra ide antar jag, den satt där när vi tog över huset.
Är det fel?
Lukten borde väl komma från andra hållet, så
att säga.
L stenborg5 skrev:
För att någon (rörmokare?) Tyckte det var en bra ide antar jag, den satt där när vi tog över huset.
Är det fel?
Det är inte säkert att det är fel.
Men vad finns efter vakumventilen då?
 
R rondo skrev:
Lukten borde väl komma från andra hållet, så
att säga.
Jo, det är vad vi också tycker egentligen. Men efter att ha krypt på golvet ett antal gånger och luktat kring handfat utan att lokalisera doften är detta det närmaste vi kommit till att känna att doften är starkare någonstans.

R rondo skrev:
Det är inte säkert att det är fel.
Men vad finns efter vakumventilen då?
Den sitter precis bakom toalettstolen, så bara toaletten är efter.
Toalettstol nära vägg, synliga rör, kopplingar, kakel, brunt golv, behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har funderat på om det kan bero på övertryck med men vi tycker inte att vattnet rinner undan långsamt.
 
Redigerat:
Kort uppdatering. Testade installera en https://faluplast.se/produkt/8073653 och vakuumventil och nu har det blivit bättre, luktar inte alls lika ofta.
Men det är dock fortfarande tillfällen det luktar illa tyvärr, vi har tyvärr för dåliga näsor för att kunna lokalisera exakt varifrån.
 
Som sagts så måste det vara otätt i något vattenlås eller annat där avlopppslukten/gasen tar sig ut.
Kolla alla vattenlås osv. Kolla tätning runt vattenlås i dusch.

I vårt hus trodde jag att vattenlås i tvättstugan var dåligt. Visade sig vara handfat på en annan våning så inte lätt att lokalisera med näsan skulle jag säga. Lätt att bli lurad o stirra sig blind. Kolla alla vattenlås fysiskt så de ser ok ut när du skruvat isär/plockat upp. Se så där är vatten i alla toaletter och vattenlås. Ofta är problemet lätt att fixa när det hittas, lycka till 😁
 
S SirMayo skrev:
Som sagts så måste det vara otätt i något vattenlås eller annat där avlopppslukten/gasen tar sig ut.
Kolla alla vattenlås osv. Kolla tätning runt vattenlås i dusch.

I vårt hus trodde jag att vattenlås i tvättstugan var dåligt. Visade sig vara handfat på en annan våning så inte lätt att lokalisera med näsan skulle jag säga. Lätt att bli lurad o stirra sig blind. Kolla alla vattenlås fysiskt så de ser ok ut när du skruvat isär/plockat upp. Se så där är vatten i alla toaletter och vattenlås. Ofta är problemet lätt att fixa när det hittas, lycka till 😁
L lego byggare skrev:
Hej

Vi har tyvärr ett toalett/gästtoa som ibland luktar illa, avlopp. Det kan gå dagar eller veckor mellan att doften kommer men det är ju tyvärr väldigt tråkigt när den gör det. Vi kan använda diskmaskin, tvättmaskin, badkar i andra delar av huset utan att det påverkar om det finns doft eller ej. Det samband vi tycker oss märka är att om det regnar ute (lågtryck?) så börjar det dofta, men kan det stämma?

Toaletten är på mittenvåningen, endast handfat och en toalett i utrymmet men rören ovanifrån paserar genom. Det finns ett badrum på våningen ovanför och där sitter det en vakumventil som jag nyligen har bytt. Jag har också bytt och smetat på Unigum sanitetkit. Det har varit vatten i handfatets vattenlås när jag har öppnat upp det.
Doften har funnits i flera år och toalettstolarna är bytta för ett antal ur sedan utan att det påverkat doften. Vi har inte lyckats lokalisera mer precist varifrån doften kommer i utrymmet.
Toaletten är gammal, ca 35 år?

Ideer på vad vi kan göra för att bli av med detta?
Vi går i tankar att ta hit någon som får renovera badrummet (byta rör m.m.) då det ändå är så pass gammalt, men det vore tråkigt om doften är kvar så därför vänder vi oss hit i hopp om råd om hur vi bör göra.
Hej! Vi hade avloppslukt i vårt badrum vid lågtrycksväder samt i samband med att mycket vattemän spolades ut (dusch/diskmaskin/tvättmaskin). Lukten var som mest koncentrerad kring toastolen. Trots att rörmokare vid två tillfällen bytte WC-stosen, samt ett byte från hyggligt modern toalett till helt ny Ifö-toalett så fortsatte besväret. Vi kunde vara säkra på att anslutningen avlopp-toa var bekymret efter att ha monterat av toalettet och satt lock på toaavloppet (vilket tog väck avloppslulten). Jag prövade flera märken av WC-stosar utan framgång (med ja rätt dimension på gummiflens). Vardör det inte fungerade var en gåta. Till slut så tätade jag mellan wc-stos och golv med våtrumssilikon, lät det torka, därefter hade jag rikligt med vårtrumsilikon mellan wc-stos och toastol, tryckte dit toalettstolen och sedan dess har vi haft noll avloppslukt. Det blir lite bökigare den dagen stolen ska bytas....
 
  • Gilla
gargamelsbadru
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.