Vår Svedbergstoalett har börjat uppföra sig illa :mad:

Ibland framför toastolen på golvet: En liten pöl på golvet. Kommer inte i direkt samband med spolning utan kanske en halvtimme efter. Behållarens anslutningar är täta och det läcker inte vid påfyllningen.

Vad är det som händer egentligen?
 
Y
Vilken modell har ni?: https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Brochures/Swedish/Reservdelsaffisch_2012.pdf

Är det rent vatten på golvet, om inte så är det någon som kissat utanför eller på sitsen.
Finns någon gammal årgång som kunde få sprickor dock men ovanligt.

Ifall du tar toalettpapper och duttar på takens sidor, baksida, och nertill samt rören, förblir pappret torrt då? Kondens.. Smygläckande membran i påfyllaren som strålar ut vatten på baksidan i slutet av processen och kryper fram längst foten (märks lättast om man tar av cisternlocket).

Om du sätter handen mot cisternen och trycker så den ska tippa baklänges mot väggen, glappar den då?
 
Redigerat:
Modell kan jag inte svara på riktigt än men det är torrt överallt och glappar inte. Allt verkar bra förutom den där lilla skvätten vatten på golvet som liksom kryper fram vid toastolskanten. Ny spolmekanism.

Ska ta ur mekanismen spola ur cisternen och torka ordentligt så det inte finns något skräp som ligger och kan orsaka smygläckage.
 
är de en vägghängd toalett?
 
Kan det vara kondens som droppar ner från anslutningsröret?
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Verkar som om upprepad spolning och rengöring fixade det hela. Det fanns en del rostflagor och småsand i cisternen men har nu spolat säkert 50ggr utan ett enda smygläckage.

Fast: Jag begriper inte hur det kan smygrinna på insidan av toastolen och komma ut som en pöl vid foten. Kan någon förklara? För mig är det logiska att det som forsar /rinner /smygrinner ut från cisternen också hamnar i avloppet.
 
Jag gillar min hypotes om kondens. Det kommer ju att bete sig olika beoende på om luftfuktigheten är hög eller inte (hur länge sedan duschen användes, om fläkten fungerar osv).

Svedberg hade för några år sedan stora kvalitetsproblem med toa stolar. Det var en medlem här som hade avloppslukt i sitt nya badrum, efter stora undersökningsinsatser där de till slut var på gång att riva badrummet och börja om. Så visade det sig att lukten kom från toastolen. Det var så mycket porer i porslinet att luft kunde gå rakt igenom före vattenlåset. Felet erkändes av Svedberg, gällde tydligen en hel batch.

Funderar på om du kan ha råkat ut för ngt. liknande, att vatten kan gå rakt igenom porslinet. Men detta att det bara händer ibland stämmer inte då.
 
Toastolar är lika luriga som datorer alltså. Gu-bevare oss för datoriserade toastolar... :eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.