Jag har en toalett från Gustavsberg där spolmekanismen kärvar så att den ibland inte stänger. Efter ett antal försök att rengöra och få den att löpa lätt så köpte jag en ny mekanism. Tyvärr löste det inte problemet, utan det händer fortfarande att man måste slå några gånger på knappen innan det stänger. Är det någon som har idéer vad man kan göra åt det? Förutom att köpa en ny vc-stol.
 
Tack, så långt har jag också kommit. Men problemet är att det fortfarande hakar upp sig trots en ny mekanism.
 
Exakt vilken modell har du?
Har du provat att köra utan lock å knapp?
 
Har ni kommunalt eller eget vatten?
Var det en massa avlagringar på den gamla mekanismen?
Jag misstänker att det är avlagringar i knappen som gör att det blir "trögt".
 
Eget vatten med mycket järn. Jag har lagt en hel del jobb på att få bort allt järn ur cisternen. Jag är inte förvånad att problemet uppstått så som det såg ut i cisternen, men jag är förvånad att det inte löste problemet att rengöra cisternen och byta mekanismen.

Knappen kommer upp så fort man släpper den så det är längre ner som något kärvar.
 
Följer "tryckstängerna" med upp när knappen släpps? Alltså hela del 2 enligt reservdelslistan.

Prova att hålla i yttre delen av knappen (största diameter) och dra/tryck försiktigt i den nedre delen (den som är ungefär som en kula), går det trögt?
 
Jag tog loss den nu för att prova en gång till. Allt löper lätt i knappen. När den hakat upp sig så kan man skruva bort knappen och lyfta på locket utan att det stänger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.