R
Hej
Jag bytte igår vår vägghängda gustafsberg toalett mot en Ifö vägghängd toalett med cistern på utsidan. Jag dockade I den nya toaletten mot muffin men märkte att den del av avloppet som satt instucken I väggavloppet var för lång så jag kapade en liten bit. Då slank den på fint. När jag sedan skruvat fast toaletten marker jag att de kommer någon droppe avloppsvatten längst inne vid väggen från toaletten så då byte jag gummipackningen som sitter längst ut och tog den lilla biten av röret som ska stickas in I väggen och tryckte på den på toalettens avloppsrör istället så att den ska komma ända in. Tillbaka med allt men I morse såg jag ännu en gång 2 droppar under toaletten inne mot väggen. Jag tror inte de är övergången mot myffen som läcker för jag har bankat på den så den ska sitta tätt och fint. Kan röret som man sticker in I väggen vara för kort eller varför kan läckaget uppstå? Håller på o bli galen...
 
Du är säker på att det är avloppsdropp, så det inte är kondensvatten från utsidan cisternen? Det är lite lurigt just nu med höstfukten i luften.
 
R
hmm bra fråga...toaletten stog på ett kallt lager när jag hämtade den så de kan ju ha kondenserats då jag tog in stolen I huset och sedan fylls den ju med kall vatten....?
Ska se hur de ser ut när jag kommer hem men annars var min tanke att täta röret som går in mot mötande rör med sådan här lera som kallas "gum" eller något eller ska man dra våtrumssilikon?
 
R
vad kan man täta med för att täta två avloppsrör där det ena röret dockas in I det andra störree röret?
 
P
Silikon!?
Eller så gör man om och gör rätt. Ta ner stolen och ta ett foto på delarna, kan va ett hvete att få vägghängda klossetter täta vid byte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rckryddan
  • Laddar…
Krilleman
Aldrig silikon precis som Pherra säger!

Måttmässigt på fixturerna så är det lika kontra GBG och IFÖ men porslinet kanske inte är lika på djupet vid anslutningarna.

Kontrollera att dom svarta passbitarna (som medföljde GBG-fixturen) inte är för korta. Både på spolrör och utlopp!

09596666ab.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ifö.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
jag har en utanpåliggande toalett med sistern på utsidan, inte som ovan.
Jag har nu tätat med silikon o monterat tillbaka...låter de torka o hoppas på de bästa..
rör och läckage alltså...fy fan
 
Redigerat:
Krilleman
Jaha, det missade jag att du hade en utanpåliggande cistern.

Hur långt ut är avloppet kapat?

Silikon är som sagt inte någon direkt lösning.
 
R
normalt sett så ska man nog trä på toaletten på avloppsröret som kommer ut från väggen men de verkar som detta varit för kort så man förlängde det med hjälp av en rörförlängning på ca 10cm och på denna trär man sedan på gummimuffen som sedan toaletten ska skjutas mot. Jag konstaterade dock att den gummiringen som satt i röret i väggen inte tätade korrekt mellan detta och röret på 10cm som man förde in i det så det så de började droppa undertill. På ringen och i skarven la jag silikon...nu har nog silikonet torkat...hoppas de är torrt i morgon :surprised:
 
R
de var torrt I morse och vi har spolat då och då....håller tummarna.
 
R
fasen, en ny droppe idag. Får plocka ner det hela igen och täta riktigt ordenligt och sätta tillbaka toaletten imorgon kanske...att de ska va så svårt. Någon som vet om de går att köpa en ny innertätning på avloppsrör? De går som en rund svart plastering inne I avloppsröret som ska täta mellan detta rör och den biten på 10cm som är instucken, det är mellan dessa de läcker?
 
Menar du att det alltså är gummipackningen i rörmuffen i väggen som läcker? Inte själva toa anslutningen?

Jag tror att beroende på vilket rörsystem det är så kan det gå att byta den gummipackningen.
 
R
Bigofar en skiss.
ytterst i ljusblått är själva porslinsröret på toaletten, detta möter I sin tur en svart gummimuff som I sin tur är påträdd på ett 10cm långt förlängsningsrör I grått. Förlängningsröret I sin tur är instoppat I röret som sitter fast installerat I väggen I gult. Jag tolkar det som att läckan uppstår I övergången mellan det gula och grå röret. I det gula röret sitter en svart gummiring på insidan röret som just ska täta mellan detta rör och de grå men då de är 20 år gammalt håller väl denna inte tätt längre? Var köper man en sådan gummiring tro?
ror.png
 
  • ror.png
Redigerat:
Krilleman
Roland112 skrev:
Bigofar en skiss.
ytterst i ljusblått är själva porslinsröret på toaletten, detta möter I sin tur en svart gummimuff som I sin tur är påträdd på ett 10cm långt förlängsningsrör I grått. Förlängningsröret I sin tur är instoppat I röret som sitter fast installerat I väggen I gult. Jag tolkar det som att läckan uppstår I övergången mellan det gula och grå röret. I det gula röret sitter en svart gummiring på insidan röret som just ska täta mellan detta rör och de grå men då de är 20 år gammalt håller väl denna inte tätt längre? Var köper man en sådan gummiring tro?
[bild]
Du får nog ta och ta en bild på hur det ser ut där bakom för att få ett korrekt svar.

ja73:s länk är ju för en vanlig 110muff för just rinkabys avloppsrör. Olika tillverkare har olika gummin. Det är viktigt att köpa rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.