Jag har kopplat ur toan i sommarstugan för att kolla en grej med avloppet. När jag monterar tillbaka toaletten läcker det från påfyllningsventilen, men inte ovanför kopplingen (vid koppargängorna) utan i själva ventilen. Under den del som man skruvar fast i koppargängorna. (se bild, inringat där det kommer vatten när jag öppnar ventilen)
. Hur kan det bli så? Innan jag demonteras toaletten var det inget läckage där... Eller finns det ett vanligt fel jag inte vet om? Idéer, tankar?
 
  • Toalettpåfyllningsventil med läckage markerat med röd cirkel vid anslutningen under toaletten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytte du ut packningen mot gängtejp? Med löpande mutter är det bara en packning som behövs.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
skaffa en ny packning ,stäng vattnet och skruva loss och byt packning
 
  • Gilla
Wladi
  • Laddar…
Tack för svar. Det är samma packning som sitter där sedan innan. Gängtejpen satte jag i en svag förhoppning om att ett mirakel skulle ske, men den gör ingen skillnad. Packning säger ni? Kan den ha blivit kass sedan jag demonterade toan?
 
ja antagligen är det packningen eller så läcker det längre upp
 
Redigerat:
ådal ådal skrev:
Bytte du ut packningen mot gängtejp? Med löpande mutter är det bara en packning som behövs.
Löpande mutter, det är så det heter ja... Det är igenom den löpande muttern som det läcker. Kan den bli defekt?
Tänker att packningen inte spelar roll om det läcker mellan löpande muttern och själva röret?
 
  • Närbild av en läckande löpande mutter med teflontejp runt rörgängorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När du drar åt den löpande muttern så trycker du ventilen mot kopparröret. Packningen är till för att täta mellan dem två ytorna. Så gängtejpen fyller inte något funktion i det här läget då vattnet inte ens ska kunna ta sig till gängorna.
 
  • Gilla
Matti Meikäläinen
  • Laddar…
Byt packning, om det verkligen är en packning där? Så är den dålig.
 
Kanske dem gamla packningen har torkat ut? En ny sådan ska lösa problemet, 1/2"-packningar finns att köpa lite över allt!
 
Hittade en packning i en låda, något mjukare än den förra, och voila! Torrt! Tack!
Men! Nu fylls cisternen av vatten, men det slutar aldrig. Nästa felsökning...
 
Löst! Fluidmaster låg an mot cisternen, vilket löstes genom att vrida hela mässingsgängan utanför cisternen några grader och då följde Fluidmaster med.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.