Jag har en toalett som står och läcker.
Armaturen har rengjorts och bottenventilen (en gummipackning) har rengjorts och synats. Den är fortfarande mjuk och verkar ha sin fulla funktion. Likväl så sipprar det ut vatten från reservoaren. Det hörs inte och syns knappt, men toalettpapper som man lägger på skålens väggar blir blött.

Bör jag byta hela armaturen för 600kr eller är det lönt att bara byta packningen för 200kr?

Finns ingen justermån på hur hårt packningen ska ligga emot hålet ner till skålen?

Stort problem för oss är att vi har sluten tank och den fylls snabbare än vad vi önskar.
 
  • En hand håller en grå plastbricka med text "FREEBIT" och mätangivelser. Brickan verkar vara industriell eller teknisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
Jag är i samma situation och skall kolla en toalett som rinner ibland.
Har du kollat att sätet i botten som packningen skall täta emot så den är ren?
Det kan även vara inloppsventilen som inte stänger, stäng inkommande vatten och kolla om det slutar rinna.

Stickan
 
  • Gilla
Halvtall och 1 till
  • Laddar…
H Halvtall skrev:
Jag har en toalett som står och läcker.
Armaturen har rengjorts och bottenventilen (en gummipackning) har rengjorts och synats. Den är fortfarande mjuk och verkar ha sin fulla funktion. Likväl så sipprar det ut vatten från reservoaren. Det hörs inte och syns knappt, men toalettpapper som man lägger på skålens väggar blir blött.

Bör jag byta hela armaturen för 600kr eller är det lönt att bara byta packningen för 200kr?

Finns ingen justermån på hur hårt packningen ska ligga emot hålet ner till skålen?

Stort problem för oss är att vi har sluten tank och den fylls snabbare än vad vi önskar.
Flottören kanske är lite fel och fyller lite lite ?
Eller kanske spolknappen är fel så den lyfter bara liite. De äldre Gustavsberg med rektangulär spolknapp kan vara så. Då tror man packningen är fel i utloppet (gummibälgen) alt flottören. Men så är det knappen som trycker mot den lilla svarta pinnen under och gör att det rinner lite,lite
 
Trodde att jag tog bort tråden, så var tydligen inte fallet. Sorry för sent svar.

Det slutade med att jag bytte hela spol armaturen.
Tydligen fanns det en uppdaterad version som såg helt annorlunda ut.

Efter bytet slutade toaletten att läcka.
Det var packningen som var skitig/gammal som orsakade läckaget.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.