Hej, har under en längre tid försökt skapa mig en bild av hur jag skall konstruera golvet på min toalett, ca 2,1 kvm. Det är en toalett plus handfat på övervåningen ingen golvbrunn, nuvarande golvlösning är plastmatta. Det jag tänker göra är att byta ut plastmattan mot klinkers och värmegolv (elkabel från Kelvin troligtvis). Tänkt ha detta projekt som läroprojekt inför ett badrum som också måste göras om:)

Under plastgolvet är det ett gammalt plankgolv på träbjälklag, huset är från 1934. Att jag skall ha ett tätskikt av antingen VTg eller VTgF typ med uppdrag 50mm på vägg har jag förstått. Men jag har problem med att fatta hur jag skall göra golvkonstruktionen.

Hur förstärker jag detta plankgolv? Jag vet inte c-avståndet på bjälkarna, har försökt fånga det med regelsökare utan framgång. Flytspackel direkt på eller? Men om det är för långt mellan bjälkarna klarar golvet det? Eller skall det dit någon typ av skiva innan flytspacklet? Måste man även ha ngn typ av armering i flytspacklet? Eller måste jag såga upp hela golvet och lägga nytt spångolv?

En fundering som jag har är även vid tröskeln. Om toalett golvet blir högre än tröskeln, hur brukar ni göra då? Sätta på en extra list på tröskeln mot insidan mot toalettgolvet eller på något annat sätt? Skall tröskeln vara fastskruvad. Just nu är tröskeln lös men det känns inte så bra om man viker upp tätskiktet mot tröskeln

Jättetacksam för alla svar!
 
Byt plastmattan mot en ny snygg och kelvin eftersom du annars måste ge dig ner i golvet..
Satsa på nytt modernt porslin om du har behov att impfaktor
 
T
Eftersom det är en liten gästtoa skulle jag ha limmat golvgips med multifix (8:ans kam) direkt på plankgolvet och sedan rollat detta med tätskikt samt 50 mm uppvik och sedan plattor på detta.

Har själv gjort detta och det har hållit i 10 år nu utan problem.........

Du kommer att se regelavståndet efter att du har rivit bort mattan.
 
tank77 skrev:
Eftersom det är en liten gästtoa skulle jag ha limmat golvgips med multifix (8:ans kam) direkt på plankgolvet och sedan rollat detta med tätskikt samt 50 mm uppvik och sedan plattor på detta.

Har själv gjort detta och det har hållit i 10 år nu utan problem.........

Du kommer att se regelavståndet efter att du har rivit bort mattan.
Detta faller ju eftersom han vill ha golvvärme vilket förvisso känns onödigt på en toalett på övervåningen kanske... :blushing:
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Detta faller ju eftersom han vill ha golvvärme vilket förvisso känns onödigt på en toalett på övervåningen kanske... :blushing:
Ja, vafan vad jag missar grejor i inläggen hela tiden, börjar misstänka en kommande hjärnblödning:O

Men annars som sagt helt onödigt med golvvärme på ovanvåning och dessutom vistas man ju inte särskilt länge eller mycket på en gästtoa.

Annars får TS köpa en tunn variant och sedan precis täcka den med flyt. Finns ju annars slinga på nät som man kan lägga ihopa med fixet när man lägger plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.