Har en toalett (bifogar bild) som helt plötsligt fylls på väldigt långsamt efter spolning. Toaletten och huset är byggt 2018 så relativt nya grejor men antar att saker kanngå sönder ändå, eller kanske göra rent ventil eller liknande?
Och för att komma åt tanken så antar jag att hyllan och silikonet måste bort för man kommer väl inte åt vi knapparna. Helt novis när det gäller sådant här men bara och lära mig
 
  • Modern toalett med inbyggd spolknapp på vit kakelvägg och träbänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädetalj monterad mot vit kaklad vägg med synlig skarv och silikonfog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis som du skriver" göra rent en ventil" kan ju sitta något smutsfilter någonstans som gått tätt men var å hur får någon annan svara på.....
 
Jodå. Går rengöra via spolknappen. Ser ut som det står ifö på den. Prova lyfta spolplattan några mm och vik ut den. Då ska man se vad det är för fixtur. Lättare att beskriva hur du gör då
 
Har lossat spolknappen och kan lossa den inre plattan men törs inte riktigt dra ut den helt, och med det menar jag dom två spol pinnarna och fixturen till dom verkar följa med och är rädd att jag inte får ihop det sen då det är oerhört trångt.
Törs jag prova?

Innanför tycks jag mig se något som ser ut som ett blått filter iaf.
Skulle vara betydligt tryggare och göra det uppifrån.
 
  • Inre mekanism av en toalett med delvis demonterade spolknappar och synligt serviceinstruktionskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M _Mannen skrev:
Jodå. Går rengöra via spolknappen. Ser ut som det står ifö på den. Prova lyfta spolplattan några mm och vik ut den. Då ska man se vad det är för fixtur. Lättare att beskriva hur du gör då
M _Mannen skrev:
Jodå. Går rengöra via spolknappen. Ser ut som det står ifö på den. Prova lyfta spolplattan några mm och vik ut den. Då ska man se vad det är för fixtur. Lättare att beskriva hur du gör då
Ser att det läcker vatten från fixturen till höger lite varstans, så antar att det är något filter innuti där som måste rengöras
 
  • Vattenläckage vid röranslutning med behov av filterrengöring under en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Aha... En TECE fixtur. Dom är jag dålig på.... Har bara monterat en... å den såg inte ut sådär.
Nånstans till vänster i bild bör du ha en kran inuti fixturen för att stänga vattnet till den. Sen sitter filtret nånstans i bilden du tagit. Maila tece en bild och be dom skicka manualen så blir det skitenkelt!
 
Madmupp Madmupp skrev:
Ser att det läcker vatten från fixturen till höger lite varstans, så antar att det är något filter innuti där som måste rengöras
Hur gick det för dig? Jag står i valet och kvalet med köp av en TECE fixtur...
 
S SnickeNicke skrev:
Hur gick det för dig? Jag står i valet och kvalet med köp av en TECE fixtur...
Det gick bra, som sagt så va jag helt novis men man lär sig. Va relativt enkelt att plocka bort knappar osv och komma åt därinne, stängde av vattnet med ett vred där inne samt lossade en mutter och fick ut själva inne fixturen så jag kunde skruva isär allt och göra rent och efter det så funkar det som det ska
 
  • Gilla
Benke. och 1 till
  • Laddar…
Madmupp Madmupp skrev:
Det gick bra, som sagt så va jag helt novis men man lär sig. Va relativt enkelt att plocka bort knappar osv och komma åt därinne, stängde av vattnet med ett vred där inne samt lossade en mutter och fick ut själva inne fixturen så jag kunde skruva isär allt och göra rent och efter det så funkar det som det ska
Tack för ditt svar (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.