Har problem med toaletterna på entré- och källarvåningen. Stolarna beter sig normalt och spolar rent. Men morgonen efter eller ibland senare så är det urin eller liknande i botten på dom - ej korvar eller papper, utan bara gul, sörjig vätska (ursäkta beskrivningen). Kan avloppet på något sätt påverka det?
 
Hur bor du? Egen villa, Hyreshus? Finns det toaletter på ngn våning ovanför där det är problem?
Kommunalt avlopp, hur gammalt är huset?
 
Det är en villa från 1922 (kommunalt avlopp) med toa på övervåning, entrévåning och källare. Övervåningens har inte problemet. Entrévåningens toalett som vi har haft mest problem med är del av en tillbyggnad där rören går i krypgrund för att sedan passera in genom grunden ned i avloppet (tror inte rörisoleringen under tillbyggnaden är enligt kostens alla regler). Problemet med toan i tillbyggnaden kopplar jag ihop med att det är värst vintertid när det är kallt ute. Källarens toa är ny och jag har inte upplevt att vi haft problem där nere tidigare. Men nu har vi samma problem som ovan + att jag ser att botten på toan att det ibland ligger grus eller nått där.

Tacksam för din hjälp.
 
Spolar ni i toan på övervåningen på natten?
 
D09
Redigerat:
Kommunalt vatten?
Funderar på om det är utfällningar i vattnet.
 
Stopp i avloppet kanske....kolla med en spolbil så att man VET att det inte är stopp någonstans....
 
D09 skrev:
Kan det kommunala vattnet tryckas bakåt? Typ vid servicearbeten eller regelbundna spolningar etc
Sist vi hade en spolbil i området kom jag hem till ett hus med lera i handfaten och toaletterna på nedervåningen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Sist vi hade en spolbil i området kom jag hem till ett hus med lera i handfaten och toaletterna på nedervåningen.
Och du tror/hoppas det verkligen var lera? (ledsen för tramsinlägget, men jag var tvungen)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
stoif skrev:
Och du tror/hoppas det verkligen var lera? (ledsen för tramsinlägget, men jag var tvungen)
Lördagkväll, då blir det såhär.

Ja, jag försöker intala mig att det var lera. Du hjälper inte :p
 
  • Gilla
Enk Projektet och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.