Hej

Vår 10 år gamla inbyggda IFÖ-toa med installationsvägg har börjat att fortsätta spola efter att den borde ha spolat klart. Ibland är det bara pyttelite, ibland är det full fart.

Lösningen idag är att man får vänta på badrummet tills toaletten spolat klart. Sedan lyssnar jag mot spolklapparna och hör antingen ett litet sus eller något större, beroende på hur mycket den spolar. Sedan trycker jag med lite finess på stor-spolnings-knappen och då får jag den att omedelbart sluta spola. Det är lättare att höra problemet än att titta ned i toan och se vattnet röra på sig.

Så med ett välkalibrerat tryck så får jag den att sluta spola. Trycker jag för löst händer inget, trycker jag för mycket så blir det ju en full spolning och processen får börja om...

Är det här något jag fixar själv? Jag kan öppna installationsväggen både ovanifrån och genom spolknapparnas panel.
Jag ordnar en video om det behövs.
 
Jag hade samma problem, det visade sig vara friktion mellan plastdetaljerna i spolmekanismen.
Jag sprayade hela innanmätet med teflonspray och sedan dess funkar det.

I mitt fall var det genom spolknappsfronten, ovansidan var inuti väggen utan åtkomst.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.