Jag har nyligen tagit över en lägenhet på Gotland, som från början var del i en konferensanläggning med andelsuthyrning, vilket jag gissar är orsaken till att det är den typ av lås på toan som det är.
Jag tror alla/många vet vilka lås jag menar efter att ha tittat på min beskrivning nedan. Texten är före respektive bild.

Denna bilden visar hur man låser dörren inifrån, man ser låsregeln så väl som tryckesfall sticka ut.
Detta är som det ska.
Metallhandtag på en trätoanordning med synlig låsregel och låsanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På nästa bild ser man vad som händer om handtaget på insidan står vågrätt, som jag efter erfarenhet från andra lås av samma typ, är normalläge. Då är tryckesfallet inne och dörren stannar inte stängd (såklart)
Det finns en fjäderkraft som vill lyfta handtaget, med det trögar, så det fastnar i detta läget.
(Just trögheten går nog att fixa)
Dörr med låsregel och handtag i låst läge, informationsdekal och dörrstopp synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man lyfter handtaget lite, som i nästa bild till det lägefjäderkraften avtar, då åker tryckesfallet ut och dörren fungerar som den ska.
Se bilden nedan.
Dörrhandtag i metall på en träfärgad dörr med ett synligt låsregel och instruktionssticker ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta fenomenet stör mig (mer än det borde). Har någon några kloka råd?
Handtaget ska väl stå vågrätt?
Detta har troligen varit från början och är inget som gått sörder, bortsett trögheten.
Går det att fixa med rimlig insats? Hur?
Är det vettigaste att byta till ett "normalt" lås, med genomgående handtag och ett vred?
Vad köper man i så fall, för detta är ju inte normala innerdörrsmått för låskistan, utan mera kontorsdito.

Alla inspel uppskattas!
 
Jag skulle börja med att öppna och titta hur det ser. Det kanske är nåt som blivit böjt eller lossnat inuti. Det brukar inte vara så extremt avancerat att öppna ett låshus.
 
N Nerre skrev:
Jag skulle börja med att öppna och titta hur det ser. Det kanske är nåt som blivit böjt eller lossnat inuti. Det brukar inte vara så extremt avancerat att öppna ett låshus.
Jag har allt gjort det och inget såg uppebart trasigt ut. Om nåt var vänt åt fel håll eller så, är ju svårare att se. Problemet har funnits "alltid".
 
Men gick det inte att se funktionen då? Listar man ut vad de olika delarna gör så borde man ju kunna lista ut vad som eventuellt behöver justeras.

Är det nån som vet vad ett sånt där låshus heter? Jag försökte googla lite förut, men hittade ingenting. Måste ju ha ett särskilt namn antar jag?
 
Nej, det lyckades jag inte lura ut. Justeringar fanns inga.
Tack för din input!
 
Med "justera" menade ju kanske att nåt behövde böjas till eller så. Jag har ju ingen aning om hur ser ser ut inuti, men jag har rotat i andra låshus och ibland kan det behöva filas nånstans eller smörjas nånstans för att det ska fungera som tänkt.
 
Behöret heter ASSA 9565T och låshuset är ett ASSA 565.
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/behor/wc-behor/modulurtag/9565t/
https://www.assaabloyopeningsolutio...entgds/entredorr/lashus/lashus-565-50-symosym
Börja med att lossa lite på behöret och se om det går bättre annars får du lossa allt och se varför det inte fungerar som det ska.
Ibland är det låshuset som strular, om du lossar allt så kan du testa att låshuset går som det ska.
När du låst upp så ska du fortsätta att vrida tills fallkolven åker in och när du släpper så ska den fjädra tillbaka, ibland är detta fjädertrycket för lågt och då måste låshuset bytas.
Om stoppbrickan saknas så brukar låshuset ta slut men det kan ske ändå, var noga med i vilken ordning allt sitter.
https://static-mpc-spear-production.assaabloy.com/asfe//Fetchfile.aspx?id=48518
När brickan saknas så kan cylinderroddaren skadas och den nöts ner.
Närbild på ASSA låshus 565 med synlig mekanism och delvis inlagt brytjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exakt vad det beror på kan skilja men du märker det om när du testar och går igenom allt.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Behöret heter ASSA 9565T och låshuset är ett ASSA 565.
[länk]
[länk]
Börja med att lossa lite på behöret och se om det går bättre annars får du lossa allt och se varför det inte fungerar som det ska.
Ibland är det låshuset som strular, om du lossar allt så kan du testa att låshuset går som det ska.
När du låst upp så ska du fortsätta att vrida tills fallkolven åker in och när du släpper så ska den fjädra tillbaka, ibland är detta fjädertrycket för lågt och då måste låshuset bytas.
Om stoppbrickan saknas så brukar låshuset ta slut men det kan ske ändå, var noga med i vilken ordning allt sitter.
[länk]
När brickan saknas så kan cylinderroddaren skadas och den nöts ner.
[bild]
Exakt vad det beror på kan skilja men du märker det om när du testar och går igenom allt.
Tack för oerhört värdefull hjälp! Nu har jag kött på benen för nästa besök. Lutar åt att köpa nya prylar och bara byta rubbet.
Jag är lite nyfiken på varför handtaget på insidan i viloläge pekar snett uppåt? Ät det nåt som hamnat i fel läge från start?
 
A Asterix_Thn skrev:
Tack för oerhört värdefull hjälp! Nu har jag kött på benen för nästa besök. Lutar åt att köpa nya prylar och bara byta rubbet.
Jag är lite nyfiken på varför handtaget på insidan i viloläge pekar snett uppåt? Ät det nåt som hamnat i fel läge från start?
Om jag ska gissa så beror det på handikappsanpassning men det finns även en begränsad manövreringslängd för handtaget och då blir detta den bästa lösningen.
Jag hade troligtvis inte bytt rubbet då jag finner det svårt att försvara kostnaden med att byta ut allt.
Eller tänkte du byta bort "flip-up" handtaget mot ett WC-behör med vred (A265 eller 9265) med ett vanligt trycke?
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/behor/wc-behor/modulurtag/265-40-mm
https://www.assaabloyopeningsolutio...dukter/konsumentgds/innerdorr/wc-behor/265-45
https://www.assaabloyopeningsolutio...ukter/behor/wc-behor/modulurtag/265-45mm-Epok
Även om du väljer att byta till annat wc-behör med trycke så kanske låshuset måste bytas ändå om det är dåligt vilket kanske är allt som krävs för att få det befintliga behöret att fungera.
 
Tack igen för värdefull info!
Jag vet inte vad jag byter till, men nytt låshus blir det väl oavsett. Det var ju inte heller den dyra delen, det var ju behören.

Det inre handtaget går trögt i nedtryckt läge, det är väl ett av problemen med detta. Jag tänker försäka ta isär det och se om det går att fixa. Trots att "fästbrickan" innehåller en fjäder för att lyfta tillbaka handtaget, så fastnar det, även om man har handtaget löst. Det kanske är ett "standardfel"?
 

Bästa svaret

Jo det kan bli bekymmer så man måste byta "handtaget" på insidan.
Behören är konstruerade för att fungera i allmänna miljöer och håller ganska väl med tanke på vad de oftast utsetts för (i allmänna miljöer använder man ofta 9565T2 med paniknyckel).
Jag tror att en kopia av assa 565 fungerar lika bra, det enda man får kontrollera är att den drar in tryckesfallkolven när man vrider lite extra på cylinderroddaren och det fungerar även på de flesta kopior, jag ska kolla biltemas nästa gång jag är där om jag kommer ihåg det.
Det går även att endast köpa handtaget på insidan 9565T-1 så blir det lite billigare, det finns självklart en anledning till att det handtaget säljs separat.
Artikelnummer för 9565T-1 höger nickel är 802017101002 och har ett rekommenderat pris på 989+moms=1236 inklusive moms.
Om man vill spara några kronor till så kan man istället använda 9566T-1 artnr: 800717101002 rek pris 953+moms=1191 kr inkl.
 
Åter, stort tack för värefull information!
Några kopior köper jag inte, så priskänslig är jag inte :)

Det enda jag inte förstår nu, är varför handtaget i olåst läge pekar snett uppåt? typ 45%
Är det fel handtag (vänster/höger) som monterades från början, eller vad kan ha hänt?
 
Jag köpte denna här + matchande handtag:
https://www.laskompaniet.se/product/toabehor-dorma-dl761-krom
Detta ger ett bra intryck tycker jag, en liten minskning av institutiuons-känslan.

Jag har egentligen bara en fråga, som jag tror mig veta svaret på och det är medbringaren + bricka, hur den ska monteras.
Kromad dörrknopp, skruv och två sidomarkeringar med "OUT" för montering, på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag misstänker att den vänstra, med medbringaren, sätts på utsidan av låshuset och den högra på insidan, bägge med sidorna markerade "OUT" mot utsidan. Rätt?
 
Du monterar medbringaren på utsidan av låshuset med den sidan märkt OUT mot utsidan så medbringaren greppar i låshuset.
Den andra brickan sitter på insidan och hela paketet med medbringaren och brickan skruvas fast med 2st cylinderskruv från insidan i de två övre hålen.
Därefter skruvas resten av behöret på plats, var noggrann med att markeringarna hamnar rätt så du har vitt vid olåst och rött när det är låst.
 
1 123abc skrev:
Du monterar medbringaren på utsidan av låshuset med den sidan märkt OUT mot utsidan så medbringaren greppar i låshuset.
Den andra brickan sitter på insidan och hela paketet med medbringaren och brickan skruvas fast med 2st cylinderskruv från insidan i de två övre hålen.
Därefter skruvas resten av behöret på plats, var noggrann med att markeringarna hamnar rätt så du har vitt vid olåst och rött när det är låst.
Tack!
Det bekräftar att jag tänkte rätt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.