vi ska börja göra i ordning vår övervåning nu (ej inredd) men vi har lite funderingar angående toaletten...

Toa stolen hamnar under snedtaket, men hur långt ut bör den sitta?? Hur mycket luft behövs över toastolen för att det ska kännas ok... Det kommer inte finnas någon möjlighet att stå o kissa där uppe...
 
Jag skulle ta mig inte bara en, två eller tre funderare på att verkligen placera toastolen där, om det redan nu uppstår problem. Om funktionen (stå upp ock kissa i detta fall) inte är 100% så hade jag försökt se mig om efter andra lösningar. Onödigt att lägga pengar på ett resultat du antagligen inte kommer bli nöjd med.
 
men jag är säker på att det är den bästa lösningen...

Till vänster när man kommer in blir det en dusch o till höger blir handfatet då återstår raktfram under snedtaket..O för att toastolen inte ska hamna allt för långt ut "tar vi bort" funktionen "stå upp o kissa"
 
Sätt den så långt ut som det är möjligt utan att behöva snubbla på den när man kommer in på toan, då får du ju så högt till tak som det nånsin går.
 
Det är inte så att du kommer ha takfönster då? Då kan du ju ha toan under det...
Vi löste det såhär... Men du kanske har andra förutsättningar. :blushing:
DSC_0011.JPG
 
Nä som Det ser ut nu kommer vi inte att ha något takfönster.....
 
Vi har samma dilemma, men kommer helt enkelt att sätta in ett takfönster. Det gör jättemycket för rymligheten och dessutom är det alltid trevligt med lite extra ljus. Ett takfönster är inte heller en jättedyr kostnad. Det kommer se jättekonstigt ut om toaletten står långt ut från väggen tycker jag.
 
Fast vi ska ha en vägghängd toastol, så vi kommer antingen bygga ut hela väggen eller bara bakom toan o sen ha typ hyllor eller annan förvaring på sidorna.... Vi får helt enkelt klura vidare
 
Ok, det tänkte vi också ha, men om du ska bygga ut så innebär det att du förlorar utrymme. Du kommer att få bygga ut mer om du inte sätter in ett takfönster. Jag tycker att det är ett prisvärt sätt att få in mer ljus och få mer utrymme på köpet genom att sätta in takfönster.
 
Lite input: vi har toa under snedtak, väggen är 150 cm hög och toan står i princip dikt an (aningen snett). Det är gott om plats för huvet, även maken som är 190 cm lång kan stå direkt framför utan problem.

Takfönster ska sättas in, men inte över toan utan bredvid, det är där vi behöver komma åt att stå.
 
bär upp toan och ställ den där du tänkt. provsitt och flytta
 
Peterrr skrev:
bär upp toan och ställ den där du tänkt. provsitt och flytta
Svårt att provsitta en vägghängd :cool:
 
Anna_H skrev:
Lite input: vi har toa under snedtak, väggen är 150 cm hög och toan står i princip dikt an (aningen snett). Det är gott om plats för huvet, även maken som är 190 cm lång kan stå direkt framför utan problem.

Takfönster ska sättas in, men inte över toan utan bredvid, det är där vi behöver komma åt att stå.
har du lust att ta en bild på hur det ser ut? är i tågen att bygga så själv
 
Hej

Har precis byggt färdigt vårat badrum på vår nya övervåning.
Vägghängd toa i snedtaket, flyttade ut stödbensväggen till ca 140cm höjd, inga problem alls, blir ju inte så mycket snedtak kvar, vi har 45° lutning på taket.
Det var även ritat så på förslaget på färdig övervåning från smålandsvillan.

/Mattias
 
Dallelkpg skrev:
Hej

Har precis byggt färdigt vårat badrum på vår nya övervåning.
Vägghängd toa i snedtaket, flyttade ut stödbensväggen till ca 140cm höjd, inga problem alls, blir ju inte så mycket snedtak kvar, vi har 45° lutning på taket.
Det var även ritat så på förslaget på färdig övervåning från smålandsvillan.

/Mattias
Kan du ta en bild tror du? Skulle uppskattas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.