Jeg holder på å koble opp gulvvarmesystemet på hytta. Varmen kommer fra en 750L akkumulatortank med 45% glykolblanding som primært varmes av en peisinnsats med vannkappe (det blir også koblet til solvarme og en gasskjel på sikt).

I gulvvarmeskapet blir det to fordelere, koblet til hver sin motorstyrte 4-veis bivalente shunt (henter fra to nivåer i tanken). En 3-delt fordeler for 3 rom med støpte gulv (gang, teknisk rom og bad) og en 5-delt fordeler for tregulv (3 soverom, kjøkken og stue). Pga. at de støpte gulvene med fliser skal ha høyere gulvtemperatur blir det to shunter.

Siden jeg skal ha to shunter tenkte jeg å ha to sirkulasjonspumper (f.eks Grundfos Alpha2 25-40), en på hver tilførsel til fordelerne. Men siden returen av gulvvarmen skal inn på samme sted i tanken hadde jeg tenkt å ha felles rør tilbake fra skapet, dvs. samle de to returene der og kjøre CU28 tilbake forbi shuntene og til tanken (tilførsel blir 2x CU22-rør).

Normalt står jo pumpen på tilførsel, men siden retur er felles kan jeg kanskje klare meg med én pumpe istedenfor to, og bare sette den på returen? Da sparer jeg jo drøye to tusenlapper. Er det noen ulemper med dette?

En annen fordel er at unionssett med CU28 er lettere å få tak i enn for CU22 ;) (kan jo bruke 1" gjenger og loddenippel men de er enklere med klemringskoblinger).
 
J
Går inte att ha 1 pump till 2 shuntsystem om dom ska ha olika värme, annars en shunt och 1 pump till allt
Två system med två shuntar, då behövs 2 pumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.