Hur dåliga får hantverkare vara egentligen, jag frågade en byggsäljare om dom visste några hantverkare som var bra och det var mitt första misstag, då tipsade han om T.M.S och dom kom hem till mig och vi gick igenom vad som skulle göras, det skulle sättas in nya pvc fönster och göras 2 nya hål till fönster och nya smygar och listas och jag sa att det satt en balk över det ena hålet för det har varit ett hål där förut men som var igenmurat och jag ville ha en balk över det andra, inga problem sa han då hör vi med en betongfabrik om en lecabalk
Offerten kom och den såg helt ok ut men dom hade glömt att skriva dit en balk så då skrev jag balk 1500 kr och skickade in den, vi bestämde datum den ändringen jag gjorde efter offerten skrevs under var att jag ville ha 175 mm smygar istället för 160 mm och isolering under smygen och det betalar jag extra för, jag stötte på dom när jag var och lastade hos byggsäljaren veckan innan dom skulle börja hos mig och då sa jag att jag skulle ha listerna mot innerväggens puts och sätta gipsskivorna emot när jag skall gipsa vid ett senare tillfälle och det var ok, sedan så kom dom och dom jobbade snabbt och effektivt och när dom hade satt fönstren på övervåningen så sa dom att dom inte tyckte att jag skulle ha listerna ditsatta för jag håller på med renoveringen där uppe så då kan dom komma till skada, och det tyckte jag var ok, jag ligger ute med lastbil ganska ofta så då var jag inte med under arbetets gång vilket jag idag ångrar :( när jag kommer hem så har dom skurit ur för fönstret och satt dit en limträbalk på bägge sidor om väggen på vardera 5,5 tjock och 22 hög i en tegelvägg på 28 cm och så tänker dom dra bult rätt igenom och jag protesterade direkt men dom sa att det är rätt att göra så här för jag skall ju isolera och putsa utvändigt på det här, jag ringde en byggkonsult som sa att man inte skall blanda organisk och oorganiskt material och att trä kan svikta och det kan bli sprickbildning i teglet ovanför och jag sa detta till hantverkaren och frågade var lecabalken var men han sa att dom inte var några murare och i offerten står det balk 1500 kr så det gäller, och sedan hade ett fönster böjt sig i karmen neråt utanför klossen mot hörnet troligtsvis av trycket av fogskum ovanifrån och när jag sa detta till honom så sa han att det måste vara fel på fönstret för dom har följt monteringsanvisningarna och jag sa att det är bara skitsnack och då började han bli uppkäftig och sa att han skulle ta extra för att jag hade tagit bort en masonit runt fönstret för dom ringde faktiskt och fråga innan dom satte dit fönstret om jag skulle ha masoniten kvar och det sa jag att jag skulle men jag tog bort den ändå och då stämde ju inte smygen och det skulle han ha en timme extra för och det var ok för jag gjorde fel men då kan väl jag göra likadant mot honom :p och sedan skulle han ha extra för att han stoppade isolering under smygen och dom sa att dom låg så lågt i offerten så ett nytt fönster var otänkbart för då gick dom back, men dom fick snällt göra om det och när dom tagit bort skummet så rätade sig fönstret tillbaka till sin ursprungliga form och nästa dag så skulle dom sätta in dom stora fönstren och då sa jag att ta nu bort tretex-skivan runt fönstren för jag vill ha listen emot putsen och så gick det ett par timmar och sedan ringde den andre och sa att så sätter man inte lister, man sätter lister på tretex eller gips och han tyckte att mitt hus såg ut som fan, då sa jag att hur mitt hus ser ut är inte hans ensak och jag funderade en stund och ringde tillbaka och sa att gör som du vill då sätt fönstren så jag kan sätta en 13 mm gips under och listen utanpå och det tyckte han var bra och han höll på med smygen i köket och han sa att här får du sätta en 6 mm renoveringsgips och jag sa gör den och strunta i dom andra smygarna då så tar vi det när jag har gipsat, och när jag kommer hem efter 3 dagar i Norrland så ser jag smygen han har gjort, det är hack i fönsterkarmen och smygarna sitter snett jämfört med fönstret, och nu när jag går runt och mäter fönstren så sitter ett av dom stora 2 luftsfönstren snett, det är alltså 1 cm närmare tretex-skivan på ena hörnet jämfört med andra hörnet, och jag har dubbelkollat med utsidan och den visar samma sak, och så sitter alla fönster på ovanvåningen och ett på nedervåningen med 175 till puts som jag sa från början men sedan har dom bytt taktik då är alla resterande fönster 175 cm med tretex-skivan och dom sa till mig att dom skulle foga klart och avsluta när dom var här i veckan men nu såg jag ett källar fönster som klossarna satt kvar och inte skummat överallt och kondensplupparna var inte ditsatta på alla fönster och inte höljena på gångjärnen.
Ock jag vägrar att ha olika avstånd till fönstren för då kommer listerna se olika ut :( i och med att på några ställen sitta på gipsen och på några ställen gipsen emot listen, och plåtslagarn som skall göra mina plåtarbeten på utsidan med rostfritt kommer inte ha någon standard överhuvudtaget och det går jag inte med på :@ hur skall man göra när man har anlitat dessa så kallade hantverkare, jag är inte duktig på snickeri men är kraven så låga så skall jag nog bli hantverkare, bra betalt och ingen kompetens för skriva vad han skall ha i extra ersättning det är han skitduktig på men jag skall skaffa en stor röd stämpel med texten JAG BESTRIDER FAKTURAN på. OBS bilder finns DS
 
  • Foto001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto018_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto015_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto014_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto012_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto013_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta felaktiga val har kostat mig 30 000, för att dom har fått 30 000 exlusive rotavdrag och nu får man ta in nya hantverkare och göra om insättningen av fönstren, jag är väldigt arg på detta för jag skall vara den förste att låta detta passera obemärkt om dom 30 000 kommer in på mitt konto, det är lätt att leka med andras pengar tyvärr, mvh Andreas
 
Anlita inte detta företag för då kommer ni få en stor räkning till ett dåligt jobb för dom kan inte hantera en tumstock om den så trillar ner i skallen på dom dom mäter fel dom skadar fönster dom idiotförklarar kunderna när dom inte vill följa kundens instruktioner, dom säger att det ser förjävligt ut hemma hos kunden och dom kan inte montera in pvc-fönster och skyller på fönstret om det böjer sig av allt fogskum så nu har man betalat 30 000 till absolut ingenting, men man har ju lärt sig en hel del under resans gång måste jag erkänna.
 
  • Foto022_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto023_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto014_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto018_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto015_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto012_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väl inte så illa ut enligt min åsikt. Drevningen (du pratar om fogskum?, ser ut som vanlig drev i sista bilden? Är i så fall inte utfört enligt dagens regler där man förordar bottningslist samt inre fog vid ulldrev.

Har du kollat om väggen till vänster om gångjärnen är i lod?

Avvikelser på några mm är väl inte hela världen i ett äldre hus där allt ofta inte rätt från början, så det kan bli lite tokiga resultat. Jag själv bytte nyligen ut mina fönster och var supernoga med att allt skulle vara perfekt med vattenpasset. Blev mäkta förvånad då det såg snett och konstigt ut från utsidan. Orsaken var att man monterade de ursprungliga fönstren innan man murade tegelfasaden direkt mot karmens sidor som i vissa fall tyvärr inte var i lod! Även väggarnas tjocklek varierade så man fick klyva brädorna till de nya smygarna själv.

Innan man "hänger" ut ett företag så bör man väl kolla vad andra tycker om resultatet?
 
Det har jag gjort och dom har varit hemma hos mig hantverkarna skrattade och sa vem har gjort det här, och här pratar vi inte om mm utan om cm och när det är såpass synligt att det är snett så är det absolut inte ok, bilderna talar för sig själv, och jag behöver inte rådfråga någon här på forumet om vad dom tycker för åsikter har jag redan fått och om man tittar på bilderna så ser man hur bristfälligt detta arbete är jag har haft flera bekanta hemma hos mig som säger att det ser förjävligt ut, självklart så är jag inte på och anmärker på mm för det är löjligt men jag kräver att den som använder tumstocken inte skall vara helblind, och om fönstret sitter snett så mäter jag även på utsidan och får jag då samma mått på utsidan så sitter alltså fönstret snett, och hack i karm har det också med att jag hänger upp mig på mm, eller att dom fogar för hårt på ett fönster så det böjer sig i karmen och sedan skyller på fönstrets konstruktion, anlita TMS markis och persienn själv om du tycker att bilderna är så bra, och jag har skaffat mig hantverkare nu som jag litar på till 100 % och som man inte behöver övervaka, och dessutom woow dom kan tänka själva och ta egna initiativ ;) lika väl som jag hänger ut firmor som gör ett dåligt jobb likaväl kommer jag fota och lägga ut hantverkare som gör ett bra jobb, och kort på mitt hus när fönstren är inne och dom rostfria fönsterblecken är på plats :)
 
Redigerat:
som tillägg, är det så att är väggen inte i lod så får man åtgärda det innan smygen sätts dit så det blir rakt för det är vad jag anser att riktiga hantverkare skall göra i sitt arbete och om du inte tycker bilderna ser så illa ut så förstår jag det när du gör det själv, men när man anlitar vad man tror och hör är proffs så utgår man ifrån att dom skall göra ett bättre jobb än vad jag hade gjort, det är ju det jag betalar för.
 
Redigerat:
Har du betalat fullt och varför gjorde du det i så fall? Det är inte lätt att visa bilder med den begränsade kvalitet som man laddar upp här, så jag insåg nog inte hur illa det är. Tråkigt att det gått så snett....

Visa gärna slutresultatet när det är klart.

Mitt resultat finns i följande tråd http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/148753-byta-foenster-tegelhus.html Jag insåg att jag kunde fixa detta själv efter att ha haft Mockfjärd säljare på besök då de var på tok för dyra. 11 fönster och 2 dörrar, karmskruv, smygar, färg , drev, foglister, latexfog, bleck, sidoplåtar mm har kostat runt 63-64000kr. Lite tokigt med brunt fönster och svart sidoplåt (Men sidoplåtarna skall lackas bruna om nåt år eller så). Hade jag vetat detta innan så hade det blivit vita fönster utvändigt och låtit sidoplåtarna vara svarta.
 
Har slagit ihop 2 trådar om samma ämne.
 
När man anlitar hantverkare beror det oftast på att man inte har tid att göra jobbet själv. Eller inte har kompetensen. Priset skulle vara 63 000:- från början. Det drogs av 14 000:- då jobbet inte blev bra. Men 14 000:- betalar inte dom nya hantverkarna som måste i princip göra om det. Men TMS tog ändå betalt 49 000:- inkl. ROT-avdrag! Detta avdrag på 14 000:- motsvarar inte den tid och energi detta tagit samt nya hantverkare som får räta till arbetet. :(
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.