Började för ett par veckor sedan höras ett återkommande tjutande ljud i vattenrören.

Låter som en trumpet som fastnat i samma ton. Kommer och går under dagen och kvällen.

Flera grannar har hört det och ringt och felanmält men ingen som tar det på allvar.

Något annat jag märkt är att det vibrerar i rören när det tjuter men aldrig märkt att ljudet kommer när jag spolar i någon kran.

I källaren såg jag rör, bl.a varmvatten cirkulation. Det röret vibrerar mer än de andra.

Lär behöva lite mer kött på benen och få vaktmästaren att lyssna. Tacksam för lite råd
 
BirgitS
Involvera styrelsen om det är det som krävs för att få vaktmästaren att lyssna.
 
Tror ärligt talat inte vaktmästaren vet vad han ska göra. Kan det vara luft i ledningen eller stopp nånstans?
 
BirgitS
Luft i vattenrören har man efter att ha tömt dem av någon anledning och då skvätter och bubblar det mycket när man sen använder en blandare och sen är luften borta. Vid stopp borde det märkas att flödet är mindre än vanligt.

Styrelsen får väl då anlita ett proffs. Jag skulle kunna tänka mig att vibrerande rör ökar risken för läckage.
 
C
K kattparet skrev:
Låter som en trumpet som fastnat i samma ton. Kommer och går under dagen och kvällen.
Vi hade exakt det fenomenet på en stam i vår förening. Det är något tappställe som orsakar resonans vid tappning.

Vi gjorde utskick till samtliga lägenheter på stammen men ingen ville kännas vid problemet tyvärr. Slutade med att vi fick ta in en röris som fick gå igenom och provspola alla tappställen på stammen för att lokalisera det.
 
C cpalm skrev:
Vi hade exakt det fenomenet på en stam i vår förening. Det är något tappställe som orsakar resonans vid tappning.

Vi gjorde utskick till samtliga lägenheter på stammen men ingen ville kännas vid problemet tyvärr. Slutade med att vi fick ta in en röris som fick gå igenom och provspola alla tappställen på stammen för att lokalisera det.
Ja det måste ju vara lokalt betingat. Jag har försökt luska ut var rören går utanför byggnaden och var ev pump finns. Provade gå ner och regla röret till VVC, enda som märkets var att det blev något svalare i röret men ingen större skillnad på ljudet som kom och gick när jag var där nere.
 
Trasig backventil. Mest troligt någon duschblandare in huset.
Går oftast att känna på den blandare som är trasig då den är varm eller kall när den inte används.
 
Iceman255 Iceman255 skrev:
Trasig backventil. Mest troligt någon duschblandare in huset.
Går oftast att känna på den blandare som är trasig då den är varm eller kall när den inte används.
Varm eller kall?
 
Märker man som boende att ens blandare är trasig? Eller kan man anta att det låter lika mycket hos dem? Hör inget när jag spolar i mina blandare.
 
Hänt i mitt hus med. Äldre FMM kökskranar som spökade. Kunde låta väldigt högt. Slutade ifall man öppnade kranen eller ifall man vred handtaget till ett annat läge. Uppstod lite slumpmässigt och ibland kunde det starta utan att kranen hade används på ett bra tag.
 
C
K kattparet skrev:
Märker man som boende att ens blandare är trasig? Eller kan man anta att det låter lika mycket hos dem? Hör inget när jag spolar i mina blandare.
Jag skulle vilja påstå att man märker det, även om ljudet inte nödvändigtvis är lika påtagligt.
Men alla är inte lika uppmärksamma eller bra på att lägga ihop 1 + 1 och förstå att det är detta grannarna klagar på.
 
ådal ådal skrev:
Hänt i mitt hus med. Äldre FMM kökskranar som spökade. Kunde låta väldigt högt. Slutade ifall man öppnade kranen eller ifall man vred handtaget till ett annat läge. Uppstod lite slumpmässigt och ibland kunde det starta utan att kranen hade används på ett bra tag.
Är ju som sagt ett rör till VVC som vibrerar mest, vet inte när sådant började stoppas in men kanske inte har så stor betydelse eller så sitter anslutningen närmast blandaren kanske?

Ser ut som inkopplingen här är nyare än de övriga rören såvida de inte bytt dem efter någon läcka.
 
Med tanke på att det hörs i hela huslängan så skulle det mycket väl kunna vara vems blandare som helst i huset? Då lär man således besöka varje boende och kolla blandare?
 
C
K kattparet skrev:
Med tanke på att det hörs i hela huslängan så skulle det mycket väl kunna vara vems blandare som helst i huset?
Det brukar åtminstone gå att lokalisera ljudet till en specifik stam, så man kan avgränsa sig till lägenheter och tappställen på denna stam(?)
 
Oftast är ljudet ganska lågt just i den blandaren som är problemet. Däremot är ju själva blandaren varm eller kall beroende på vilken backventil som är trasig .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.