Jag vet att detta ämne ligger i tidigare trådar och jag har läst dem. Problemet är att när jag öppnar upp vår toalett för att se vad som kan vara fel så inser jag att jag inte vet vad som är vad. Så min fråga, utifrån bilderna nedan, är vad bör jag byta för att åtgärda tjutet? Kan tillägga att tjutet försvinner om man spolar, stänger tillvattnet eller skakar på toastolen...
 
  • Toalettens insida, flottörmekanism, smutsiga och kalkiga komponenter, vattenreglering, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna elektriska kopplingar, skadade isoleringar, damm, möjlig brandrisk, behov av underhåll eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S soljesp skrev:
Jag vet att detta ämne ligger i tidigare trådar och jag har läst dem. Problemet är att när jag öppnar upp vår toalett för att se vad som kan vara fel så inser jag att jag inte vet vad som är vad. Så min fråga, utifrån bilderna nedan, är vad bör jag byta för att åtgärda tjutet? Kan tillägga att tjutet försvinner om man spolar, stänger tillvattnet eller skakar på toastolen...
Kanske ngn packning för invattnet som inte håller helt tätt, eller inte öppnar helt (torr/gammal eller skitig)?
 
På mina Ifö Cera så blir det tjut när packningen på utloppet börjar bli dålig.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kanske ngn packning för invattnet som inte håller helt tätt, eller inte öppnar helt (torr/gammal eller skitig)?
Tack Klas, kan nog vara så men funderar bara på vilken packning...
 
perojonsson perojonsson skrev:
På mina Ifö Cera så blir det tjut när packningen på utloppet börjar bli dålig.
Tack, vad menar du med "utloppet"?
 
Prova att rengöra hela "paketet" och se om du samtdigit ser ngt som verkar trasigt/to
S soljesp skrev:
Tack Klas, kan nog vara så men funderar bara på vilken packning...
Prova att rengöra hela "paketet" och kolla över om ngt verkar trasig/torrt tänker jag
 
Mycket skit där, ett foto på undersidan av cisternen som visar infästningen av hela paketet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kan tillägga att det är ingen mening med att rengöra den. Det finns på bauhaus universalgrejer att byta ut som passar IDO
https://www.bauhaus.se/inloppsventil-gustavsberg-nordic3

Edit . Kan tilläga igen, har en IDO från 60-talt där inloppsventilen sa upp sig och läckte, hittade den här och nu läcker inget längre. Enkelt att byta.
 
Redigerat:
  • Gilla
soljesp och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Prova att rengöra hela "paketet" och se om du samtdigit ser ngt som verkar trasigt/to

Prova att rengöra hela "paketet" och kolla över om ngt verkar trasig/torrt tänker jag
Låter klokt, om inte det fungerar får jag väl byta hela paketet som jonaserik föreslår.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S soljesp skrev:
Tack, vad menar du med "utloppet"?
När du trycker på knappen kommer du att lyfta på delar av mekanismen för att vattnet ska kunna forsa från cisternen ner i skålen. Det är utloppet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.