Hej!

Jag har en äldre IDO toalettstol med en Geberite 360. När den är fyllts på vatten så börjar toaletten låta efter några minuter.

En kväll testade jag att kila fast flottören så att den inte fyllde på mer vatten. Då var cisternen snustorr på morgonen.

Jag upptäckte att toalettstolen rinner lite

Min teort är att det blir en balans mellan att den fyller på mer vatten medans lika mycket vatten rinner ut.

Är det någon som har erfserferf av detta eller vet vad som kan göras? Jag har försökt att rengöra alla delar. Måste man byta ut hela spolenheten eller räcker det att byta t.eks. en packning?

PS. Jag har ingen aning om vad jag pratar om. Hoppas jag använt rätt uttryck ;)
 
  • Äldre toalettstolens öppna cistern med en Geberite 360 spolmekanism, vattenstånd och avlagringar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre mekanism av en IDO toalett med en blå flottör och en Geberit 360 spolmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ingen erfarenhet av just den men är det inte helt utdöda grejer som sitter där så går det att köpa en ny botten/utloppspackning för några kr. Smörja med armaturfett på både nya och gamla packningar rekommenderas.

Oljudet beror ofta på att det läcker i bottenventilen så att påfyllningsventilen öppnas mycket lite. Eller på nyare insatser att de teleskopiska stängerna till spolknappen är feljusterade, med samma resultat.
Rinner det utan oljud så kan det vara påfyllningen som läcker så att den överfyller, då byter man en o-ring där. Iaf på nyare.
Kolla filmerna på Youtube också där finns nästan allt om toastolar

Edit: såg nu att det finns grejer att köpa t ex här
https://www.vvsobygg.se/40254167011...MIyPKd85Gt4QIVFoGyCh1exAHbEAQYASABEgIRm_D_BwE
 
Redigerat:
Kan vara värt typ 150-200 för en ny spolmekanism. Finns no Name på biltema som funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.