Hej!

Har precis provkört en 1.5 kW elmotor som varvtalsstyrs mha en frekvensomriktare, för första gången. Kör den på 400V.
Så fort jag ställer in omriktaren på framåt- eller bakåtläget så startar ett konstant pipande från motorn. När jag sedan kör igång motorn så går det över till ett pulserande pip som varierar med varvtalet och blir helt sjukt högt.
Jag har förstått att det kan pipa lite när man använder frekvensomriktare men detta känns helt galet.

Några tankar eller tips?
 
  • 1.5 kW elmotor ansluten till frekvensomriktare med synliga kablar och verktyg i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltgår Alltgår skrev:
Hej!

Har precis provkört en 1.5 kW elmotor som varvtalsstyrs mha en frekvensomriktare, för första gången. Kör den på 400V.
Så fort jag ställer in omriktaren på framåt- eller bakåtläget så startar ett konstant pipande från motorn. När jag sedan kör igång motorn så går det över till ett pulserande pip som varierar med varvtalet och blir helt sjukt högt.
Jag har förstått att det kan pipa lite när man använder frekvensomriktare men detta känns helt galet.

Några tankar eller tips?
De flesta omformare brukar ha en inställning för PWM frekvensen. Testa att ändra denna. Vissa motorer hannar i någon sorts obehaglig självsvängning vid vissa frekvenser.

Ju högre PWM frekvens desto sämre verkningsgrad hos omformaren. 4kHz brukar vara standardinställningen för omformare i denna storleksklass. Håller du dig under 10kHz så brukar det fungera bra.
 
J
Vad säger specen om frekvensaren , är det en ren sinus som kommer eller är det en falsk sinus fyrkantig rackare , det kan vara detsamma som med konverters 12/230V , en del motorer gillar inte det ,och skriker vid drift om dom inte får en ren sinus
 
J jojo123 skrev:
Vad säger specen om frekvensaren , är det en ren sinus som kommer eller är det en falsk sinus fyrkantig rackare , det kan vara detsamma som med konverters 12/230V , en del motorer gillar inte det ,och skriker vid drift om dom inte får en ren sinus
Den frekvensaren ger sannolikt inte en ren sinusvåg. Vad jag vet är det bara "NFO sinus" frekvensare som ger det och de är sanslöst dyra. Hade det varit en NFO så hade du garanterat inte haft något pipande.
Däremot kan du minska pipandet med en skärmad kabel (om du inte redan har det) och eventuellt kan ett störningsfilter hjälpa.
 
Ställ upp switchfrekvensen. Den kommer alltid att pipa lite. Men ju högre frekvens desto mindre märkbart. Det kan möjligtvis resultera i att motorn blir lite klenare om frekvensomriktaren är tight dimensionerad. Men det märker du. Prova att öka switchfrekvensen till max.
 
Det finns sinusfilter att köpa, det är en nödlösning vi använder, när vi inte vill dra om gamla oskärmade kablar till motorer som sitter långt från skåp. Det blir dock inte helt tyst, men hjälper mycket, vi gör det dock inte primärt för ljudets skull, utan för att minska risken för störningar.
Skärmad kabel hjälper nog inte mot oljud i öronen, men minskar skräp som skickas från kabeln.
Sen kan man laborera med, som nämnts ovan, switchfrekvensen o på vissa styrningar kan man hoppa över vissa utfrekvenser som är extra störiga
 
altaxis altaxis skrev:
Den frekvensaren ger sannolikt inte en ren sinusvåg. Vad jag vet är det bara "NFO sinus" frekvensare som ger det och de är sanslöst dyra. Hade det varit en NFO så hade du garanterat inte haft något pipande.
Däremot kan du minska pipandet med en skärmad kabel (om du inte redan har det) och eventuellt kan ett störningsfilter hjälpa.
Jap, men det går att köpa dessa begagnade till bra pris. Har en här för reglering av poolvattenpumpen och det varken piper, sliter på lager eller löser jordfelsbrytare. Cool pryl faktiskt,
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
Sällar mig till skaran som säger att det är PWM-frekvensen du hör (inte övertoner av oren sinus).
Ställ upp den. Som sagts i tråden minskar verkningsgraden, men det blir lite mer uthärdligt,
 
Tack för svaren, bra info! Ska ge mig på och testa detta ikväll och se vad det kan ge.
 
En annan grej jag inte blir klok på är ett skorrande ljud som kommer i intervall. Det hörs här i filmen, kör på 50 Hz där. Tjutandet hörs också, om än lite dämpat av övriga ljud.
Jaja, ska se om jag kan greja lite med inställningarna och vad som händer.
 
Är du säker på att skorret beror på omriktaren o inte manicken du styr? (vad är det för nåt?).
Har du provat att köra utan omriktare?
 
Jo funderade på om det kunde vara vibrationer från manickens chassi möjligen. Ska kolla på det, kan ju lossa motorn lätt. Manicken är en bandslip, eller nåja blivande bandslip som saknar sitt styrhjul fortfarande.
Nej, har inte provat att köra motorn utan omriktaren. Får se vad det gör att öka pwm frekvensen först.
 
Maxade pwm frekvensen och det blev tyst. Den stod på 8 i default. När man ökade till max (32) så blev det tyst som sagt, men motorn skakade och hoppade lite vid 10Hz då. Näst högsta pwm frekvens läge var 24 och det var acceptabelt oljud och motorn skade inte vid låga varv, så där får det bli. Tackar för tipset!


Men det där j*vla skorrandet är kvar..(och finns även när motorn inte är monterad i slipens chassi)
 
Är det en ny eller gammal motor? I vilket skick är lagren? Finns det en fläkt på motoraxeln? Sitter den i så fall fast ordentligt?

En så hög switchfrekvens som 32 kHz har jag aldrig stött på. Både 24 och 32 kHz borde vara väl utanför det hörbara området.
 
A Avemo skrev:
.....En så hög switchfrekvens som 32 kHz har jag aldrig stött på.....
Utan att ha kollat upp TS modell så kan det vara någon annan enhet än kHz, bara ett numeriskt värde som översätts till något annat.
För som du säger det låter orimligt högt. Har själv inte stött på någon VFD med högre PWM-frekvens än 15-18 kHz nånting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.