Hej,

Vi är i desperat behov av hjälp när det gäller att finna konkurrenter till Gysinge och deras rektangulära fasade vita kaklet. Vi vill ha storleken 10x20. Det finns fler som säljer denna typ av kakel men då är de mycket tunnare (ex. Biselado) och dessutom är fasningen väldigt otydlig. Det finns även en mindre variant på marknaden som har en tydligare fasning, men vi vill alltså ha den större. Finns det ingen annan som säljer ett sådant typ av kakel förutom Gysinge? Vi har redan kollat med såväl större byggmarknader som mindre kakelaffärer.

Sedan, är det någon annan som liksom vi har suttit i valet och kvalet över dessa två varianter och valt antingen Gysinges eller den andra tunnare varianten? Skulle vara kul att höra hur ni slutligen tog ert beslut. Det skiljer ju rätt så mycket mellan de olika alternativen. I vårt fall handlar det om flera tusen.
 
Har du kollat med Svenska Kakel i Ödåkra? De har väldigt bra sortiment och iallafall två olika varianter på det kakel du efterfrågar. Dock vet jag inget om dimensionerna så du får väl ringa och kolla med dem.

www.svenskakakel.se
 
Tack för hjälpen! Jag har nu ringt dem och de har dessvärre bara den mindre typen som är ordenligt fasad eller 10 x 20 som är mindre fasad. Det verkar rätt hopplöst. Vi får nog välja mellan att ta en mindre storlek med ordentlig fasning, rätt storlek med mindre fasning eller ett jättedyrt kakel men i rätt storlek och med rätt fasning. Inget är optimalt men sånt är livet.
 
Jag har för mig att jag såg något sådant kakel i Höganäs katalogen. Inte riktigt säker på om det var rätt storlek men det var iaf fasat.
 
Odena,
Tack för tipset.
Jo, vi har tidigare tittat på Höganäs kakel. Dessvärre så har de just den sort som vi inte vill ha: Biselado. Den är mycket mindre fasad än Gysinges. Sen är det ju inte säkert att det blir så dåligt när man väl får upp kaklet på väggen men då är det ju rätt så kört om vi inte är nöjda. Vi har bestämt oss för att köpa den dyrare sorten med ordentlig fasning. Det får bli bröd och vatten i några månader till ; )
 
Vi valde den större varianten före den lilla pga utseendet!

Gysinge har ju fraktfritt så det var inget att tveka på , och leveransen kom nästan dagen efter!
 
  • kakel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej TorpAnders,

Tack för svar och bild. Jo, vi upptäckte också att transporten endast kostade 89 kronor till vår dörr!!!! Vi har alltså valt samma Gysinge-kakel som ni. På kort sikt blir det jättedyrt men på lång sikt skulle vi ha ångrat oss om vi inte tagit detta kakel.
 
jonu skrev:
Hej TorpAnders,

Tack för svar och bild. Jo, vi upptäckte också att transporten endast kostade 89 kronor till vår dörr!!!! Vi har alltså valt samma Gysinge-kakel som ni. På kort sikt blir det jättedyrt men på lång sikt skulle vi ha ångrat oss om vi inte tagit detta kakel.
Tjena vad kostar Gysingekaklet? Biselado går att hitta för runt 350 vill jag minnas.
 
Kaklet från Gysinge kostar 980 kr/ kvm. Dyrt men tycker man det är värt det så...

Vi valde istället bieselado (dessutom köpt på Bauhaus) och kom undan med 260 kr/kvm...och vi blev jättenöjda. Det viktiga är ändå inte själva tydligheten på fasningen utan storleken och hur man sätter ett sånt kakel. Det ska sättas med bara ett par millimeters fog och fogen ska vara vit. dessutom ska det sättas i halvförband. gör man det får man ett bra resultat vare sig man använder Gysinges eller ett annat. Tjockleken syns inte när det sitter uppe...och även om fasningen är otydligare syns den väldigt väl på det billigare alternativet. Jag hade definitivt ångrat mig om vi valt det dyra kaklet....skillnaden överväger inte priset!!!
 
Sophie skrev:
Kaklet från Gysinge kostar 980 kr/ kvm. Dyrt men tycker man det är värt det så...

Vi valde istället bieselado (dessutom köpt på Bauhaus) och kom undan med 260 kr/kvm...och vi blev jättenöjda. Det viktiga är ändå inte själva tydligheten på fasningen utan storleken och hur man sätter ett sånt kakel. Det ska sättas med bara ett par millimeters fog och fogen ska vara vit. dessutom ska det sättas i halvförband. gör man det får man ett bra resultat vare sig man använder Gysinges eller ett annat. Tjockleken syns inte när det sitter uppe...och även om fasningen är otydligare syns den väldigt väl på det billigare alternativet. Jag hade definitivt ångrat mig om vi valt det dyra kaklet....skillnaden överväger inte priset!!!
Skönt att höra. Oj 260 det var inte illa pinkat nästan gratis ju.
 
Ja det var ett bra pris. tyvärr har de inte kvar det kaklet längre utan säljer nu bara den mindre varianten.
 
Kan inte låta bli att posta ett citat ur "Husmoderns bok - kök och köksinredningar" från 1927 som vi precis läste angående kakel

"Kakelbeklädningen omkring spisen bör ej muras av den sorts kakelplattor, som äro avfasade kring alla fyra sidorna så att det bildas vågräta och lodräta fördjupningar i kakelväggen. Bäst är kakel, som ger så fogfri yta som möjligt stora kakelugnsplattor t. ex., men de böra muras in i linje med väggens putsyta, så att dammsamlande kant här ej uppstår."

Vi har ett hus från 1916 och vi var inne på avfasade plattor till vårt kök, men nu får vi kanske tänka om och ta plana plattor istället ;) I boken finns även bildbevis på kök med plana plattor i köket....

För övrigt en inspirerande bok för er som är intresserad av hur man tänkte och planerade kök på den tiden, med flera skisser och ritningar på lämplig köksplanering
 
Hej

Var har ni hittat den boken och har ni hittat snyggt plant kakel med raka kanter?

tornor
 
tornor skrev:
Hej

Var har ni hittat den boken och har ni hittat snyggt plant kakel med raka kanter?

tornor
Vi har lånat den via fjärrlån på vårt lokala bibliotek

Nej, vi har inte börjat att leta efter det ännu så om någon har hittat ett helt plant kakel, dvs utan den lilla runda avfasningen som är på de vita plattor som finns på vanliga byggvaruhus så tas tips emot tacksamt
 
Jag är också ute efter vitt kakel, fasat, rundat eller med rät sida, men vill hellre ha storleken till 8x24 och 8x12 eller därikring, alltså storleksförhållande 1:3 och 1:1½, som stämmer bättre med hur en tegelvägg ser ut. Någon som kan ge vägledning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.