Hej,
I maj rullade jag ut 350 kvm gräs. Köpte gräsmattejord från återvinningsstationen och jäklar vad det växer! Jag klipper varannan dag 😁 det är grönt och fint så att grannarna blir avundsjuka. Problemet är att jag vill klippa ner till 3-4 cm men då är gräset så tjockt att det har blivit gult i botten.

Är en vertikalklippare lösningen på mitt problem? Hur gör jag då. Ska jag först klippa ner till rätt nivå = gult gräs. Eller klipper jag med vertikalen först och väntar ett par veckor med att klippa kortare?
 
Jag skulle nog inte våga köra med vertikalskärare första säsongen...
 
Ok? Kanske ska vänta tills våren? Eller ännu längre?
 
Minska klipphöjden stegvis så gräset får tid att anpassa sig, klipper man för mycket för snabbt kan det skada gräset, max en tredjedel av höjden brukar man säga att man ska klippa av.
 
Kul med fin gräsmatta! :) Ju kortare du klipper desto känsligare för uttorkning blir gräsmattan. Pga att den inte kan lagra lika mycket vätska i stråna, rötterna blir inte lika djupa när du klipper kort samt att gräsmattan skuggas sämre.
Om jag var du skulle jag ligga på cirkus 40-50mm, gärna i det övre spannet. Är det torrperiod kan du med fördel öka klipphöjden något snäpp.
Avråder också vertikalskärning nu. Behövs knappast heller då jorden under är lucker och fin fortfarande.
Är säkert en blandning av gräsklipp och dött gräs i botten.
Jag hade nog kört på som du gör nu och sen till nästa vår när du klippt ett par gånger, räfsa mattan ordentligt på gammalt skräp som ligger i botten, gödslat en sväng på våren och sen en gång i juni.
En tanke som dök upp är att det känns som en fördel att köra lite högre klipphöjd första året, då borde rötterna ha ännu bättre chans att etablera sig på djupet.
 
Tack för alla svar. Då klipper på som vanligt perioden ut och ser vad jag kan göra nästa år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.