Håller på med att installera en ny vedpanna 30kw och lite nya 750 liters tankar.
Har en liten fundering angående pur isolering,har så gott som beställt med 40mm pur men är det för dåligt?
Tänkte mest om det läcker alldeles för mycket värme ur 40mm.
Finns ju 90mm oxå men dock betydligt dyrare,iof får man ju lite nytta av värmen som läcker ut i källaren den kallare tiden på året men en nackdel på sommaren
Är det nån som har 40mm på sin tank/tankar?
 
Jag hade (har) 40mm pur på mina 3 x 750 liters tankar, blev mycket förluster tycker jag nu efteråt efter att ha isolerat med stenull utanpå också. Ligger idag från ca 30-50 cm stenull utanpå puren, man kan tydligt känna om man sticker in handen att det räcker inte med 40 mm pur. Men ska du värma pannrummet och ha väldigt varmt där så räcker det nog. I min panncentral hade jag innan stenullen ca 23-30 grader oavsett utetemp ner till -22, nu ligger tempen där på ca 13-20 vilket jag tycker räcker för mig.
 
Tackar för värdefull information d^_^b
Har funderat fram och tillbaka blir nog ett regelverk med gips skivor,isolering, lösull.
Var inne på 90mm pur oxå men för tok för dyrt tycker jag om man kan få det hyfsat bra med vanlig isolering,hade ju känns sådär om man lag ut dom pengarna och värme förlusterna hade blivit alldeles för stora än vad man hade tänkt från början.
 
Står mitt i installation, så jag har inga färdiga svar - men ändå, för vad det nu är värt, så här har jag gjort:

Vedpanna matar en 750 liters Dalatank med 90mm PUR, samt en två kubiks Tanksvets slavtank. Slavtanken isolerar jag, innanför plåtreglar och gips, med 400mm runt om, samt det som får plats ovanpå - det blir nog 550mm när jag är klar.
Jag använder skivor runt om och ska få tag på lösull att hälla på toppen.

Anledningen till att jag gör så är att alla tankar gick in genom dörren d^_^b Visst hade jag kunna köpa även tekniktanken oisolerad, men tvekade inför att isolera själv när det är så många rör in/ut.

Men som sagt - inga färdiga svar än :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.