Har inte fått godkänt på bygglovet på garaget då byggnadshöjden är för 50cm för högt och måste nu trolla med knäna för att kunna behålla loftet. (kan sänka väggarna men inte 50cm)

Finns några bestämmelser över en minimum tjocklek på en platta till garage med loft ovanpå? Vill ju inte bygga för klent så hela byggnaden rasar. :p Men samtidigt inte mer än nödvändigt pga bygghöjden då.

/Kristina
 
Kan plattan vara 15-17cm eller är det för lite?
 
Du kan göra den 7cm om du gör den tjockare i kanterna. Men sen har ju inte tjockleken på plattan så stor betydelse för höjden. Vill du ha tjockare platta så är det bara till att gräva djupare.
 
Men är inte tanken med en platta att den ligger ovan mark?
 
Eftersom det är ett garage och man skall kunna köra in en bil så bör överkant betongplatta bara ligga några centimeter över omkringliggande mark.
Själva plattan gör du med en kantbalk som är 20-30cm hög och plattan innanför 10cm.
 
Ja det kan jag ju köpa, men då är det kantelementens höjd som bygger på själva bygghöjden på garaget.

Byggingenjören fick bygghöjden till 3m men den får bara vara 2.5m. De mått som fanns på byggritningen var väggblock 2400mm samt takstolar 2726mm höga (loft). 195mm av detta är då takreglarnas höjd som jag förstått räknas in i bygghöjden. 2400+195=2595mm vilket då betyder de räknat på att plattan/kantelementen är 405mm hög för att få fram att bygghöjden är hela 3m. Kan det stämma? De kunde gå med på en avvikelse på 5-10cm men inte mer.

Får fundera lite mer hur i ska göra med plattan för att kunna hålla 2.5m (+10cm godkänd avvikelse). Vill inte behöva ta bort ramverket och ersätta med vanliga låga takstolar utan loft för att få ner totala höjden.
 
Förstår inte resonemanget, bygghöjden räknas från färdig mark, inte hur hög hela konstruktionen är inkl delar under mark.
 
Kan du komma med lite mer info om maximal bygghöjd från mark? 2.5 meter från mark kan ju inte stämma i alla fall. Blir svårt att bygga någonting vettigt då.
 
P
Under om du inte missförstått hur man placerar grundelementen.
Grundens kantelement gräver man ner så bara några centimeter är ovan färdig marknivå.
 
När han ringde glömde jag ju fråga vad den totala höjden på hela garaget fick vara, men han sa att om vi ville behålla loftet var i tvungen att minska bygghöjden till 2,5m. Bygghöjden har jag förstått är från marknivå upp till överdel på takstolsregeln som ligger på väggblocken. Så absolut max 2,2m i takhöjd inne i garaget kan vi ha om vi ska hålla max 2,5m på bygghöjden. (takstolarna inte medräknat förutom regeln i de 2,5m) kanske tom ner till 2.1m.

Men allt beror ju på hur hög "plattan" blir ovan mark.

Får se om jag får tag i byggingenjören imorgon. Förstår inte själv hur de räknat ut 3m i bygghöjd.
 
Som någon redan skrivit, så är väll den ända lösningen att gräva ner det lite och schakta lite "extra" runt plattan.
Vad jag kommer på så finns det inga andra sätt om du inte kan ändra varken vägghöjden eller takstolar ..
Annars får du ändra måtten på garaget och lutningen på takstolarna men då är risken att det blir för lågt i tak i nån av delarna...
 
Savanna skrev:
När han ringde glömde jag ju fråga vad den totala höjden på hela garaget fick vara, men han sa att om vi ville behålla loftet var i tvungen att minska bygghöjden till 2,5m. Bygghöjden har jag förstått är från marknivå upp till överdel på takstolsregeln som ligger på väggblocken. Så absolut max 2,2m i takhöjd inne i garaget kan vi ha om vi ska hålla max 2,5m på bygghöjden. (takstolarna inte medräknat förutom regeln i de 2,5m) kanske tom ner till 2.1m.

Men allt beror ju på hur hög "plattan" blir ovan mark.

Får se om jag får tag i byggingenjören imorgon. Förstår inte själv hur de räknat ut 3m i bygghöjd.
Något verkar inte stämma, är det hammarbandet som inte får ligga högre än 250cm över mark? Då föreslår jag ett bredare garage så att takhöjden med samma taklutning blir högre. En låg takhöjd i ett garage minskar användbarheten betydligt. 240-250cm som i bostäder är ett bra riktvärde om du inte tänker jobba med bilen för då behövs minst 50cm till.
 
Vi hoppar över loftet på garaget och ersätter med vanliga takstolar i 22 eller 27 grader så vi får fart på bygglovet. Bygghöjden räknas från mark till uppe på taket. Om man drar en linje längs ytterväggen, där den linjen skär uppe på taket, där slutar bygghöjden.

Då vi helst skulle vilja ha minst 2,3m i takhöjd i garaget så får det bli vanliga takstolar. Garaget ska bara förvara skotrar i ett fritidshusområde så ingen xtra höjd för att jobba med bilen behövs. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.