Hej

Håller på och inreder övervåningen på vårt smålandsvillan.
Som avslutning på alla väggar så hade jag tänkt ha ett 45mm tjockt installationsskikt innanför ångspärren. Det jag nu frågar mej är om ett installationsskikt på 45mm är tjockt nog för att dra rör till radiatorerna? Det går ju åt en del plats i alla 90 graders böjar runt hörn osv?

Tanken med att ha ett installationskikt och där dra alla rör och kablar var att slippa göra allt för många hål i ångspärren. Men då gäller det att det går att kröka rören så pass mycket inne i väggen att dem får plats i detta lilla utrymme!
 
Det skall inte vara några problem att dra rören i installationsskiktet. Jag har precis som du reglat 45 mm innanför ångspärren och dragit Wirsbo Combi PEX. De rörböjar som används för böj och fixering där rören skall passera väggen ut till radiatorerna kräver 70 mm men eftersom plasten och isoleringen ger efter för 25 mm utan problem så behöver du inte ta till mer. Rören drog jag innanför 45 mm regeln.
 
Vad bra, då kan man pusta ut lite. Började bli orolig för att jag tänkt fel...
Hur löste du det med att gå runt hörn? Bara klamrade fast röret eller har du använt kallbocksfixtur?
Är detta rör med skyddsrör som du använt?
Kallbocksfixturen för rör i rör (25mm) tyckte jag byggde lite för mycket för att få plats i 45mm vägg, men den kanske inte behövs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.