Hej!
undrar om tjockleken kan vara mindre än 45 mm, alla rekomendationer är ju på 45 mm men kan man p.g.a. utrymmes skäl änvända sig av en smalare?
och är det någon som kan svara på vad som kan hända om den är mindre?

//Niklas
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
N nikke skrev:
Hej!
undrar om tjockleken kan vara mindre än 45 mm, alla rekomendationer är ju på 45 mm men kan man p.g.a. utrymmes skäl änvända sig av en smalare?
och är det någon som kan svara på vad som kan hända om den är mindre?

//Niklas
Jag undrar också över detta!? Fick du något svar på annat håll? Eller är det nån annan som vet?

Tack på förhand!
Mvh Erik
 
E Erik Salhammar skrev:
Jag undrar också över detta!? Fick du något svar på annat håll? Eller är det nån annan som vet?

Tack på förhand!
Mvh Erik
Syllen kan vara lite tunnare. Men den kommer trots allt utsättas för väldigt stora krafter, ifrån väggreglarna. Så 22mm gran är inte att rekomendera på ett normalstort hus/byggnad. Men använder man kvistfri fura kan man möjligen använda 22mm i mindre byggen. Men sen finns även 28, och 34mm som kan funka.
Men orsaken till att använda 45mm är fler än enbart hållfasthet. Syllen används även många gånger som spikregel.
Sist men inte minst förstår jag inte riktigt varför man ska ha den tunnare. TS pratade om någon platsbesparing. Jag förstår inte hur han menade?
 
Jag förstår inte heller hur man kan ha platsbrist för syllen? Man vill ju ha lite att fästa reglarna i.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag förstår inte heller hur man kan ha platsbrist för syllen? Man vill ju ha lite att fästa reglarna i.
Kanske har grunden blivit fem cm för hög?

I mitt fall är det en estetisk fråga, hade inte räknat med någon syll alls utan tänkte att golvreglarna skulle stå direkt på källarväggarna.

Nu blir spännvidden dessutom förändrad om jag inte har en väldigt djup syll.
 
E Erik Salhammar skrev:
Kanske har grunden blivit fem cm för hög?

I mitt fall är det en estetisk fråga, hade inte räknat med någon syll alls utan tänkte att golvreglarna skulle stå direkt på källarväggarna.

Nu blir spännvidden dessutom förändrad om jag inte har en väldigt djup syll.
Jag förstår fortfarande inte...
Estetisk fråga...syllen brukar ju inte synas.
Det är väl bara att såga ur 45mm ur golvreglarna vid upplagen.
Då förändras inte heller spännvidden.
Du kan även lägga golvreglarna direkt på källarväggen. Sen lägger du bara syll mellan golvreglarna.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag förstår fortfarande inte...
Estetisk fråga...syllen brukar ju inte synas.
Det är väl bara att såga ur 45mm ur golvreglarna vid upplagen.
Då förändras inte heller spännvidden.
Du kan även lägga golvreglarna direkt på källarväggen. Sen lägger du bara syll mellan golvreglarna.
Tack! Det var just sådana idéer jag letade efter!

Jo det estetiska ligger i att jag inte vill behöva dra ner panelen för långt pga det skadar proportionerna mellan stengrund och panel. Vill inte att hela stengrunden ska försvinna. Sen tycker jag också att det är fult när för mycket panel går ner vid sidorna på en planerad stentrappa.

Men nu har jag ju massa förslag att fundera på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.