Har ett gammalt bjälklag som ska få nytt golv. Bjälkarna ligger på cirka cc 90 och jag tänkte beställa specialhyvlat golv, verkar som om standard är 33mm eller 43mm.

Frågan är vilken tjocklek jag ska välja för att vara säker på att det inte ska svikta?

Vill ju helst undvika att lägga in golvspån om det inte behövs för att staga upp det hela i ett gammalt hus.



 
Funkar det inte att dra dit fler bjälkar så det blir ett tätare cc-mått?
 

nja, jo, visst, men om nu ett lite tjockare golv löser problemet så vill jag ju inte lägga tid på att sätta dit fler reglar... :)

 
Vi har samma, och från 30 mm har jag förstått ska hålla fint.
 

Fick svar från en av sågarna som leverar golv och de tyckte minst 34mm...

Kanske skulle lägga golvspån först iallafall och sedan köra på ett tunnare golv.

Synpunkter?

 
Golvspån?!
 
I mitt från 1888 har jag cc 1-1,2m å på det ligger det 30mm. Men jag fäller in en extra bjälke mellan dem om jag river något golv.
 
Jag lade in 37 mm tjockt, och har ca 120 cm mellan bjälkarna.......tycker inte det sviktar något.
 
Saxpy skrev:
...Bjälkarna ligger på cirka cc 90

...Frågan är vilken tjocklek jag ska välja för att vara säker på att det inte ska svikta?
I vårt hus har vi cc ca 120cm och golvbrädor (furu, slutet av 1800talet) på ca 28mm. De delar som är friska, med friska golvbjälkar, sviktar högst försummbart enligt mig som väger ca 100kg.
Vi skall lägga in nytt golv i några rum och har valt.. jag tror det var 26mm tjockt i ek.
Tilläggas kan att jag har "moderna" krav (enligt mig själv) och inte tycker det är "charmigt" med golvdrag och gungbrädegolv.

   / Fredrik
 
30 mm ska klara upp till 1m enl siljans rekommendation. Lägger själv 30 mm nu på varierande bredd upp till drygt 90. Det fungerar finfint ;)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.