Hej

Har ett par frågor då jag håller på att rita på ett badrum. Alla väggar har olika material och det är viktigt att nyttja varje cm så vill förstå hur tjockt allt bygger ut från "grund väggen".

Scenario 1
Ren tegelmur, där jag skall ha målad yta som slutytskikt.
Hur bygger man tätskikt där och hur tjockt blir det?
Putsar man tegel och sedan en våtrumsgips och sen tätskikt och sen måla? Jag vill inte regla upp o hålla på...

Scenario 2
Putsad tegelmur, där skall jag också ha målad yta som slutytskikt.
Är det bara en våtrumsgips som skall på och sen tätskikt och sen måla?

Scenario 3, Ny vägg skall byggas med träreglar hur tjock blir den från ytskikt till ytskikt om båda sidor är badrum och skall målas som sista ytskikt.
Är det regel (hur tjock)+OSB/spånskiva+Våtrumsgips och sen tätskikt och sen måla?

Tack för hjälpen
 

Bästa svaret

R
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Har ett par frågor då jag håller på att rita på ett badrum. Alla väggar har olika material och det är viktigt att nyttja varje cm så vill förstå hur tjockt allt bygger ut från "grund väggen".

Scenario 1
Ren tegelmur, där jag skall ha målad yta som slutytskikt.
Hur bygger man tätskikt där och hur tjockt blir det?
Putsar man tegel och sedan en våtrumsgips och sen tätskikt och sen måla? Jag vill inte regla upp o hålla på...
Om du putsar på tegel så är putsen godkänd för tätskikt..
A Andreas Kneg skrev:
Scenario 2
Putsad tegelmur, där skall jag också ha målad yta som slutytskikt.
Är det bara en våtrumsgips som skall på och sen tätskikt och sen måla?
Du kan skippa gipsen..
A Andreas Kneg skrev:
Scenario 3, Ny vägg skall byggas med träreglar hur tjock blir den från ytskikt till ytskikt om båda sidor är badrum och skall målas som sista ytskikt.
Är det regel (hur tjock)+OSB/spånskiva+Våtrumsgips och sen tätskikt och sen måla?
13mm gips 15mm K-plywood 70mm regel på 45 cc med 900mm breda skivor och sedan ett lager gips åt det andra rummet..
Så väggtjocklek ca 115mm med målning och tätskikt. Vill du ha OSB i det andra rummet innanför gipsen så tillkommer 10-11mm till..
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rejäl skrev:
13mm gips 15mm K-plywood 70mm regel på 45 cc med 900mm breda skivor och sedan ett lager gips åt det andra rummet..
Så väggtjocklek ca 115mm med målning och tätskikt. Vill du ha OSB i det andra rummet innanför gipsen så tillkommer 10-11mm till..
Båda sidorna skulle vara i badrummet, kan t.ex. vara en vägg för att avgränsa duschen.
 
R Rejäl skrev:
Om du putsar på tegel så är putsen godkänd för tätskikt..

Du kan skippa gipsen..

13mm gips 15mm K-plywood 70mm regel på 45 cc med 900mm breda skivor och sedan ett lager gips åt det andra rummet..
Så väggtjocklek ca 115mm med målning och tätskikt. Vill du ha OSB i det andra rummet innanför gipsen så tillkommer 10-11mm till..
ok, så 13+15+70+15+13 blir hela tjockleken om båda sidor är i våtrum? typ 126mm + tätskikt?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
BirgitS BirgitS skrev:
Båda sidorna skulle vara i badrummet, kan t.ex. vara en vägg för att avgränsa duschen.
Ja det missade jag😬
 
Jag kommer påbörja ett nytt projekt på måndag var ena väggen är en tegelvägg som kunden vill behålla strukturen av tegel på så den väggen blir bara målad med våtrumsfärg.
En "vägg" är skjutdörrar så där blir inget fuktskydd alls.
På den tredje väggen sitter det ett fönster från golv till tak på typ 1/3 av väggens längd.

Detta blir lite special och fuktskyddet kommer bara vara uppvikt motsvarande golvplattornas tjocklek mot dessa tre lösningar men jag ser inga problem i detta så länge det inte är tänkt att duscha mot dem. ;)
Duschen är ju i den hörnan som blir ordentligt fuktskyddad även på väggarna. :)

Alltså, behåll tegelstrukturen om du vill det med bara våtrumsfärg och om det är i duschutrymmet så putsa och fuktskydda som vanligt med måleribranschens fuktskyddssystem (MVK).
MEN blanda inte in gips på dessa väggarna.

Inga OSB i badrummet om du ska göra det ordentligt utan kör då 15mm plywood som Rejäl nämnde. 👍
Finns inga krav på våtrumsgips heller. ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag kommer påbörja ett nytt projekt på måndag var ena väggen är en tegelvägg som kunden vill behålla strukturen av tegel på så den väggen blir bara målad med våtrumsfärg.
En "vägg" är skjutdörrar så där blir inget fuktskydd alls.
På den tredje väggen sitter det ett fönster från golv till tak på typ 1/3 av väggens längd.

Detta blir lite special och fuktskyddet kommer bara vara uppvikt motsvarande golvplattornas tjocklek mot dessa tre lösningar men jag ser inga problem i detta så länge det inte är tänkt att duscha mot dem. ;)
Duschen är ju i den hörnan som blir ordentligt fuktskyddad även på väggarna. :)

Alltså, behåll tegelstrukturen om du vill det med bara våtrumsfärg och om det är i duschutrymmet så putsa och fuktskydda som vanligt med måleribranschens fuktskyddssystem (MVK).
MEN blanda inte in gips på dessa väggarna.

Inga OSB i badrummet om du ska göra det ordentligt utan kör då 15mm plywood som Rejäl nämnde. 👍
Finns inga krav på våtrumsgips heller. ;)
Behöver du ens våtrumsfärg på teglet? Uppfattar det som att tegelväggen inte finns i duschutrymmet.
 
W witten skrev:
Behöver du ens våtrumsfärg på teglet? Uppfattar det som att tegelväggen inte finns i duschutrymmet.
Troligtvis inte men då vi inte kan följa MVK så gör vi det bästa av det och det står ju bättre emot fukt/ånga. 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.