Hej!

Jag håller just nu på med finliret på en planlösning, och badrummet är vägg i vägg med sovrummet, ochh jag vill att man inte ska störa de som sover när man duschar.

Hur tjock vägg och hur mycket isolering skall jag satsa på för att minsta det störande ljudet?

Hade tänkt mig en uppbyggnad enligt detta:

Gips - OSB - Isolering/Reglar - OSB - Gips

Frågan är hur "breda" reglar jag ska satsa på.

75, 95 eller 120, eller ska jag rent av ha flera reglar?

/Jonas
 
Du kan gå in på www.paroc.se där finns allt om ljud- och brandisolering.
 
Jonas_H skrev:
Hej!

Jag håller just nu på med finliret på en planlösning, och badrummet är vägg i vägg med sovrummet, ochh jag vill att man inte ska störa de som sover när man duschar.

Hur tjock vägg och hur mycket isolering skall jag satsa på för att minsta det störande ljudet?

Hade tänkt mig en uppbyggnad enligt detta:

Gips - OSB - Isolering/Reglar - OSB - Gips

Frågan är hur "breda" reglar jag ska satsa på.

75, 95 eller 120, eller ska jag rent av ha flera reglar?

/Jonas
regeltjockleken styr väggen lägsta frekvens. Men i ditt fall så räcker det med 70 regel lätt med din konstruktion får du ett reduktiontal som uppfyller de flesta kraven. 40 dB r'w her konstruktionen om jag inte missminner mig. Peta i isolering också för att ta upp inre resonanser i konstruktionen. Men det viktiga är att få konstruktionen LUFTTÄT av den enkla anledningen att det är luften som ljudet fortplantar sig i. I varje fall i detta fallet...

och så e det med det:)
 
wille skrev:
Varför inte ställa två väggar fristående från varandra med isolering mellan. Då kan ljudet inte fortplanta sig genom väggen. Har provat detta och det fungerar kanonbra.
Det är ett alternativ. Det kan man göra i miljöer som kräver extra ljudisolering. Typ mellan hembiorum och övriga rum . Mellan lägeheter, mellan hotell rum osv. Det man kommer åt då är lägre frekvenser samt försvinner en hel del flan transmission. Men mellan vanliga rum anser jag detta alternativ istort sett löjligt. Det alstras inte så mycket ljud i normala miljöer så att säga...
 
Okej vart börjar vi....Säg att dessa genanta ljud har en ljudstyrka på säg 65 dB(något över normal samtalston) Du har en vägg som dämpar 40 dB. Det ger utanför ett ljud på 25 dB. Detta rent teoretiskt men vi börjar där. 10 dB är upplevd halvering/dubblering av ljudstyrkan. 25 dB är ungefär det bakrundsorl som finns i en normal bostad. Nu är detta rent teoretiskt.

För in real life är det ventilation och dörr som förstör det hela. Och vill du upp i en 40 dB dörr får du ta och smälla in en plåtdörr av god kvalitet. Då spelar det ingen roll om du har en 120 dB vägg i reduktion. Ljudet läcker inte där så att säga. Av den enkla anledningen hävdar jag att det är "löjlig" ljudisolering med en dubbelväggs konstruktion.

Och vill man ha en "sund" ljudmiljö i sitt hem så finns det 2 rum man skall ta till extra isolering. De två rum som alstrar i särklass mest lågfrekvent buller som i jämförelse med "genanta" ljud från en WC kan ställa till med riktig skada i form av stress och taskig ljudmiljö. Dessa rum är kök och tvättstuga. Det finns iofs redan regelverk för detta eller snarare rekomendationer.

Nu drar jag iväg en aning från ämnet. Förlåt för detta
men slutsatsen är dubbelregelverkskonstruktioner i WC väggar är slöseri med resurser, energi och golvyta..
 
Det var framförallt inte genanta ljud jag tänkte på när jag startade denna tråd.

Tänkte faktiskt inte ens på det...

Det jag syftade på var ljudet av duschvattnet som spolade på väggen, eftersom duschen är placerad mot väggen som är mot sovrummet.

Vill inte att man ska störas om en sover och någon annan i familjen duschar sent eller så.

/Jonas
 
och man kan säga att det är vikt och ickeledning som ljudisolerar i/genom väggarna

ytbeklädnad?
och har man då en tunn väv/plastmatta på en gipsskiva så "låter det mera" när man duschar än om man har tex kaklat

och varför inte använda en bra ljudmatta och se till att inte stommen transplanterar ljudet ljust i den väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.