Hej vi ska dränera om och sätta isodrän på källarenväggen. En av hantverkarna undrade om vi ville ha 100mm eller 200mm tjockt. När rekommenderas vilket?

Huset är byggt 1927, tror aldrig det är omdränerat utan ligger tegel det nere nu som dränering. Har inget på väggen i dagsläget. Grunden är betonghålsten, men ser ut som tegel på vissa ställen. Marken är lera.
 
100 räcker gott. Tror du aldrig tjänar in den större kostnaden med 200.
 
K
S Smv380 skrev:
Hej vi ska dränera om och sätta isodrän på källarenväggen. En av hantverkarna undrade om vi ville ha 100mm eller 200mm tjockt. När rekommenderas vilket?

Huset är byggt 1927, tror aldrig det är omdränerat utan ligger tegel det nere nu som dränering. Har inget på väggen i dagsläget. Grunden är betonghålsten, men ser ut som tegel på vissa ställen. Marken är lera.
Vad rekommenderade fackmannen som förhoppningsvis varit på plats och kollat just dina specifika förutsättningar? Torde vara betydligt bättre rekommendation än anonyma användare på ett internetforum
 
K kniv skrev:
Vad rekommenderade fackmannen som förhoppningsvis varit på plats och kollat just dina specifika förutsättningar? Torde vara betydligt bättre rekommendation än anonyma användare på ett internetforum
Jag frågar ju här såklart för att jag vill ha olika bilder av det hela. Finns väl kompetenta personer även om de är anonyma. Fackmannen var förtroendeingivande och vi pratade om så mycket olika saker så vi hann inte gå in på detaljerna men han sa något liknande som tidigare talare, att 100 räcker och att man inte får igen 200 i energikostnad. Men jag tänker att det kan finnas andra aspekter att ta hänsyn till.

Jag har haft flera fackmän här på senaste tiden inplocka ärenden och flera i samma ärende. De säger olika saker och har märkt att den samlade bilden är oftast den bästa. Så önskar därför ytterligare input härifrån forumet, era erfarenheter och kunskaper.

(Har bara pratat med en fackman om denna fråga lite kort så är i behov av fler inputs. Ingen av de andra jag tog offert ifrån har ens erbjudit valmöjligheten att välja mellan 100 och 200, vet inte varför.)
 
Med tanke på att du inte har isolering i golvet och sannolikt en oisolerad grundmur över markytan känns 200mm onödigt. Om det i övrigt var fullt isolerat skulle jag valt 200mm.

Jag har fört rent idiotiska saker från proffs att jag inte skulle lita mer på det.
 
  • Gilla
justmakemyday
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med tanke på att du inte har isolering i golvet och sannolikt en oisolerad grundmur över markytan känns 200mm onödigt. Om det i övrigt var fullt isolerat skulle jag valt 200mm.
Jag vet inte vad en oisolerad grundmur är? Hur skulle den vara isolerad annars? Troligtvis är den väl oisolerad med tanke på byggåret…

Såhär ligger det till, vi håller på att bygga om källaren samtidigt då de ej fanns någon gjuten platta där. Det är en historia för sig… men det var en inredd källare där man hade lagt golvet direkt på marken… vi kommer iaf att gjuta en ny platta och isolera den då såklart enligt rådande byggpraxis. Vi kommer troligtvis också isolera källarväggen inifrån sen. Just nu håller vi på att riva det gamla.

Förändrar det läget? Eller vad menar du med att det är onödigt med 200 annars? För att det blir så mycket bortfall av värme för att resten är oisolerat?
 
Ja, det förändrar definitivt saker.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det förändrar definitivt saker.
Och då tycker du jag ska ha 200 eller 100 utifrån dessa förutsättningar?
 
M
Du skall absolut inte isolera på insidan!

Isodrän funkar genom att daggpunkten hamnar i skivan så vatten innifrån kondenserar i skivan och går ner i dräneringen. Isolerar du på insidan får du daggpunkten i väggen som blir fuktig, det är inte bra. Är du nojig om isolering så sätt 200mm men det är tämligen onödigt speciellt med tanke på att du troligen har noll isolering i sockeln.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
M mnils skrev:
Du skall absolut inte isolera på insidan!

Isodrän funkar genom att daggpunkten hamnar i skivan så vatten innifrån kondenserar i skivan och går ner i dräneringen. Isolerar du på insidan får du daggpunkten i väggen som blir fuktig, det är inte bra. Är du nojig om isolering så sätt 200mm men det är tämligen onödigt speciellt med tanke på att du troligen har noll isolering i sockeln.
Ok hantverkaren sa att det gick att isolera från insidan men Max 70 mm.

Vad gör man annars med den del som saknar isolering? Vi har ju källarvägg som inte får isodrän eftersom den sticker upp ur marken. Ska den delen vara oisolerad då?
 
Redigerat:
På vårt förra hus så dränerade vi om och satte 100 isodrän. Vi satte också en platonmatta utvändigt mot isodrän. Detta var något jag fick för mig skulle vara bra för att inte lervatten och skit skulle täppa igen kanalerna. De åren vi bodde där efter så hade vi inget problem med fukt i källare. Vi målade också bara väggarna med silikatfärg och ingen extra isolering. Vi var supernöjda med resultatet. Även besiktningsmannen som gick och mätte fukt sa att han aldrig sett sådana torra väggar.
 
  • Gilla
Smv380
  • Laddar…
Körde också 100mm.

Övervägde 200, men kunde inte räkna hem extra kostnaden
 
Richard_F
Vi dränerade om för ca 10 år sedan och valde då att sätta 200 mm isodrän. Räknade inte på om det var ekonomisk lönsamt utan resonerade i termer av när ändå allt är uppgrävt så kan man lika gärna lägga på dubbla lager.

Har ett 60-talshus med källare som är delvis inredd men inte tilläggsisolerad inifrån och har bottenplatta utan isolering.

Jag antar att man borde kunna ha platon istället för geotextil som vi fick monterat.
 
  • Gilla
Smv380
  • Laddar…
Själv körde vi på 200mm, då merkostnaden inte var så stor i förhållande till totalkostnaden.

I dagsläget har du i praktiken 0mm, så det kommer isolera bättre än det du har nu.
Isolerar du dessutom golvet kommer det bli en påtaglig skillnad i källaren jämfört med vadd du har idag. Så det kommer nog inte behövas egentligen och rent ekonomiskt så kommer du nog inte få så mycket lägre energikostnad att det betalar sig att lägga på 200mm.

Men, om du har ekonomiskt utrymme att lägga på det så kommer det ju trots all att bli en något varmare källare om du lägger på 200mm och det är ju något att lägga på trivselkontot och kommer du någon gång de kommande decenniet fundera på om du inte tycker att väggarna är lite svala så är det ju nu du ska lägga till det.

(Dessutom så får man ju dubbla lager med 200mm, vilket innebär att eventuellt slarv eller sättningar som skapar glipor mellan två skivor kommer att täckas av nästa lager, men det är jag skeptisk till att det har någon praktisk påverkan om man gör ett normalgott arbete)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.