Hej
har en undran, hur tjock isolering ska man ha i golvet på en kallvind? Kallvindens golv är tak i rummet under.
Tacksam för tips.

Mvh
Tomled
 
Tjockleken bör vara 400-500mm tjock. Och då snackar vi miniralull eller cellulosa med motsvarande U-värde.. Är det kutterspån bör det vara 1 meter tjockt
 
Per-Erik skrev:
Tjockleken bör vara 400-500mm tjock. Och då snackar vi miniralull eller cellulosa med motsvarande U-värde.. Är det kutterspån bör det vara 1 meter tjockt

var får du tjockleken på kutterspån till 1m från,
det är väl att undervärdera ett naturmaterial, jag har goda erfarenheter av spån visserligen sågspån, nackdelen är att det sätter sig det måste man ta hänsyn till
 
  • Gilla
Nicolae
  • Laddar…
Har för mig att enligt Energimyndigheten så motsvarar 15 cm kutterstpån ca 7 cm miniralull..

dvs lite sämre änn hälften. Så 50 cm miniralull är alltså ca 1 meterkutterspån.


Hittade nu..

http://www.energiradgivningen.se/vanligafragor_isolera.html
"Hur mycket kan jag spara på att tilläggsisolera på vinden? Idag finns det 15 cm kutterspån och vinden har en yta på 100 m2.
15 cm kutterspån isolerar ungefär lika bra som 7 cm mineralullsisolering. Om man lägger på en skiva som är 9.5 cm och en 5 cm tjock matta med papp på ovansidan blir besparingen ca 30 kWh/m2 och år, dvs 3 000 kWh per år. Om man istället lägger på två stycken 9.5 cm skivor och en 5 cm tjock matta med papp på ovansidan blir besparingen ca 50 kWh/m2 och år eller 5 000 kWh per år."


Sågspån isolerar ju bättre änn kutterstpån.. men hur mycket? du måste nog upp i 80 cm iallfall.. blir ju en hel del spån.. samt en hel del vikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.